Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
För att återgå till "grädden".. Det kan föralldel vara skillnad på hur lätt olika oljor bildar emulsion med vatten. Kanhända vissa oljor inte gärna blandar sig så att eventuellt vatten ligger kvar som pölar i tråget tills det avdunstar? När jag tänker efter såg jag grädde bara då bilen var ny och blev servad på Volvo-verkstad. De använde någon halvsyntetisk olja, jag fick problem med brunaktig "gummibeläggning" också. På senare år har jag kört på helsyntet och aldrig sett vare sig gummi eller grädde..
KalleJ skrev: ons 02 okt 2019, 00:31 @VolvoB20,
Ehh bränslevärmaren går igång på automatiskt när du startar motorn på de flesta diselbilar när det är kallt, allt från (10+ till 0 och lägre). Inget man "använder" eller kan styra.
Och jo diesel-bilar drar också mer på vintern.

Däremot så jobbar dieselbilar med högre komp läs "tätare" så de drar generellt sett inte lika mycket olja som vissa bensinbilar gör.(beroende på motortyp)
Jag har stängt av automatstarten. Jag kan heller inte mäta någon skillnad i förbrukning sommar som vinter trots kortpendling.

Däremot drar våra besinare rejält mer på vintern. Och våra dieselbilar med automat drar betydligt mer.
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]