Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av borstarmicke
Luftade o bytte bromsvätska bak igår, blev sent så jag fortsatte med fram idag... Började med höger fram, gav nippeln ett par hyfsade slag med hammaren vilket onekligen inte hjälpte eftersom nippeln ändå gick av...
9mm nyckel till nippeln fram, riktigt klena grejer....
Bak var iaf 11mm.

Har inget akut behov att lufta/byta fram, hade loss ett ok bak så jag tänkte mest att det kan vara bra att byta runt om, bilen har gått 14k, en -10 V70 2.4d.

Nån som har några bra tips?
av borstarmicke
Tack för tipsen! luftning via bromsledningen funderade jag lite på faktiskt, men slabba ut ett par deciliter den vägen vid bromsvätskebyte.... njaaäää... :)

Blir nog torxtricket längre fram, varför måste nipplarna vara så extremt klena?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
borstarmicke skrev: mån 09 sep 2019, 16:47 gav nippeln ett par hyfsade slag med hammaren vilket onekligen inte hjälpte eftersom nippeln ändå gick av...
Ehhh. Hammarslag ??? Jag brukar värma upp nippeln med en smal gas/gasollåga innan jag försöker skruva ur den, brukar alltid fungera.
av borstarmicke
Fått tips om att klappa till nippeln för att få den att släppa lättare... har ju funkat på 6st ok tidigare... fast det kanske hade gått lika bra ändå... ;)

Har även fått tips om att värma men nippeln kändes inte som ett problem förrän den plötsligt gick av... :)

Har ju en liten gasolbrännare så det känns ju lite dumt så här i efterhand att inte ha använt den.
Fick använda den när jag bytte torkararm bak på min 02:a... satt nåt helt sjukt...

Jaja, blir nog att köpa hem några nipplar o köra detta längre fram. Som sagt inga problem med bromsarna fram egentligen.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]