Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hath01
Hej, jag har försökt att byta oljefilter på på min v70 drive från 2012. Jag har skruvat av oljekoppen men sen får jag inte loss oljefilter från oljekoppen. Filtret verkar sitta fast med en snäppfästning i botten av oljekoppen. Ska man använda något special verktyg eller går det att lirka loss på något sätt? Tacksam för tips. Hans
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det är väl den svarta ploppen som trilskas, bara att rycka lite åt sidorna och dra så släpper det.
Kan vara lika bökigt att få dit det nya.
61350027-origpic-9b0e9e.jpg
61350027-origpic-9b0e9e.jpg (16.79 KiB) Visad 998 gånger
av Hath01
Bända loss filtret gick inte hur mycket jag än försökte. Den svarta ploppen hade snäppfästen som höll fast filtret. Fick ner en skruvmejsel och kunde bända tillbaka dem. Sen fick jag loss filtret. Trodde inte att man skulle behöva bruka våld för att få loss ett oljefilter. Det nya filtret satte jag sedan i motorn så att plastpipen passade i blocket. Sen skruvade jag fast oljekoppen över filtret. Det gick bra. Tack för stödjande svar på mitt inlägg. :-)

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]