Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har kört med motorlampa hela sommaren med meddelandet "Motorsystem service snarast".
Bilen går som den ska och detta uppkom direkt efter tankning på försommaren. Efter 2 veckor med varningsmeddelandet
så försvann det och jag kunde rulla på utan felmeddelande i ca: 2 veckor då varningslampan kom tillbaka i samband med tankning.
När jag kollar med OBD-läsare får jag upp något som säger "begäran varningslampa .... .. bränsletillsats".
Väljer jag att gå in med OBD mot additivsystemet får jag ett mer specificerat som säger "Kortslutning reglerkrets jord Additivpump"...

Sotmängden i partikelfiltret ligger under 1 g.

Har försökt googla runt på additivpumpar för att kolla priset osv men hittar absolut ingenting vad gäller additivpumpar.
Vart sitter additivpumpen ens? /mvh Rickard
av rickyjeey
Nelsson skrev: ons 04 sep 2019, 18:29 Additivpumpen sitter integrerad i additivtanken.
Motorlampa tänds och kommer gå bra under en viss tid innan den går i limphome om du inte fixar pproblemet. Kan vara låg additiv nivå.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Tack för info. Additiv fylldes på nu i maj och visar 15/15 när jag kollade.
Nu vet jag iaf att den är integrerad i tanken

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]