Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus07
Tja!
Jag har en 2.4D från 2008 som har gått drygt 19000mil, och idag när jag svängde in på uppfarten så slutade servon att fungera, plus att varningslampan för laddningsfel tändes.
Vad jag har förstått så är det då oftast någon drivrem som felat, och tittar jag ner i motorrummet så ser jag en rem som verkar ligga på snedden (dålig bild kan ses här: https://ibb.co/gymcTX5)

För 8 månader sedan hade jag bilen inne på Mechanum där dom bytte kamrem och hjälpaggregatsrem (samt remspännare mm), är det nu en tredje rem som måste fixas, eller är det den här hjälpaggregatsremmen som det blivit något knas med?

Då jag är urusel på bilar så är detta inget jag kan fixa själv, utan är mest fundersam ifall Mechanum har gjort något fel, så jag bör vända mig till dom för rättelse, eller om detta är något helt nytt så jag kan vända mig vart som helst.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Behöver inte vara deras fel, kan vara generatorns lager som har skurit, vilket inte är helt ovanligt. Verkar som att du kan ha haft tur dock, och inte fått trasig motor på köpet. Skulle nog inte köpa en lott i alla fall, turen är slut för idag ;P

Kör inte med remmen liggandes kvar där dock, och med tanke på att du inte får någon laddning/servo så bör du bärga/bogsera bilen dit.
av magnus07
Är det någon som vet om volvo assistans gäller när bilen står obrukbar på hemmaplan? Kan jag alltså få bogsering till verkstans via dom eller måste man boka det själv o betala multum?
Som märks så har jag haft väldig tur med alla bilar, så därför har jag inte så stor koll när det väl går snett :)
Råkade ut för samma sak som dig för exakt en månad sen, då var det lagret i generatorns frihjul som skurit så remmen hade nästan gått rakt av. Semesterns 1:a dag... jippiii.... var glad för assistansen då, jag körde upp bilen på flaket o så kopplade han husvagnen bakom bärgningsbilen. 4 mil till Växjö.

Assistansen gäller tydligen bara tills bilen fyllt 10år.

https://www.volvocars.com/se/aga/servic ... -assistans

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]