Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jannexc70
Hej,

Ny här. Försökte hitta en tråd hur man byter termostat på en 2.4 165 Hk diesel mortorkod d5244t16. Har tagit bort luftburk och batteri låda. Ser fortfarande inte termostat. Någon som vet något?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det ser ju onekligen ut som ett termostahjus under den vita plasten uppe till höger i bild.
16050910.jpg
16050910.jpg (11.38 KiB) Visad 847 gånger
av Tompan60
Absolut inte. Skruva inte där. Det är huvudcylidern till bromsarna du ser. den vita burken är behållare för bromsoljan.

Om du följer övre kylarslangen från kylaren så när du kommer till motorn så hittar du termostathuset på bilden. Så är det på min 5 cyl D3
Användarvisningsbild
av Jallemet
Tompan60 skrev:Absolut inte. Skruva inte där. Det är huvudcylidern till bromsarna du ser. den vita burken är behållare för bromsoljan.

Om du följer övre kylarslangen från kylaren så när du kommer till motorn så hittar du termostathuset på bilden. Så är det på min 5 cyl D3
Hoppsan, det var en luring.
Användarvisningsbild
av apersson850
En del motorer har, såvitt jag har förstått det, termostaten sittande på jävligast möjliga plats mellan motorn och torpedväggen.
Med reservation för att jag inte har behövt byta den, än, peppar, peppar...
Användarvisningsbild
av ER
Älskar att ha en äldre motor där termostaten sitter på toppen av motorn ovan generatorn. 5min jobb att byta och max 5dl kylarvätska att återfylla, ser på bilder ut att vara samma enkla jobb på denna motor med reservation på att generisk bild används för den aktuella motorn.
av daekol
apersson850 skrev:En del motorer har, såvitt jag har förstått det, termostaten sittande på jävligast möjliga plats mellan motorn och torpedväggen.
Med reservation för att jag inte har behövt byta den, än, peppar, peppar...
Japp, det är riktigt jävligt. Fick min utbytt förra året i januari. Fick ju tokvarva motorn för att få någon värme när det var -15 grader ute. Frågade mekanikern om han tyckte det var roligt att byta den. Svaret var ett starkt Nej och då fick han tillbaka att det fanns en anledning att jag inte själv ville byta den. :-D

Men jag har en 2,4D 175hk. Kompisen skaffade nyligen en 2,4D 163hk och hans termostathus sitter faktiskt fram på motorn, blev lite avis faktiskt. Varför skulle Volvo krångla till det så jävligt?

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]