Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kommer förhoppningsvis snart få möjlighet att köpa loss en fd tjänstebil från mitt jobb. Det är tänkt att frun ska ha den att åka med, och som allmän andrabil i familjen. Hon vill gärna ha en stor bil av trygghetsskäl bl.a., plus att hon jobbar på Bilia och kan få lite rabatter på service och delar. Men den kommer inte rulla mer än kanske max 1000 mil per år.

"Drömbilen" till henne hade väl varit typ en V70 eller kanske S80 i vettigt skick, gärna Classic. Hon uppskattar automat.

Men när man får möjlighet att köpa en bil på jobbet så kan man liksom inte riktigt välja, utan då är det ju som det är. Finessen är såklart att det kan bli relativt billigt inköp, och därmed totalt sett ett mycket prisvärt bilägande, men har inte fått prisförlsag ännu. Därav frågan till er. Vad tycker ni att följande bil ska kosta för att vara värd att köpa rent ekonomiskt? Jag tänker helt enkelt att kan man få nåt år eller två utan värdeminskning så är det attraktivt.

XC70 Classic Summum -16
D4 AWD Aut
Sommar/vinterhjul
12500 mil
Saknas drag och tonade rutor, vilket jag tycker är ett måste att montera direkt
Fint skick allmänt

Nå, vad säger panelen? Hur resonerar ni? Vad är bilen värd och framförallt vid vilken prisnivå är den värd att köpa enligt ovan resonemang?

Tack

/Putteman
För ett år sedan, drygt, köpte jag en sådan. Den hade drag monterat, metalliclack, tonade rutor och strax under 10000 mil, vilket innebar att den omfattades av två års begagnatgaranti.
Kostade strax under 245000 då.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]