Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rainer62
Vi har problem med att vår baklucka, sedan i vintras, till och från inte går att öppna trots att bilen i övrigt är upplåst. Nu är den låst sedan igår. Vet inte när går att öppna igen. Semestertider närmar sig och det vore bra om detta löst innan dess.
Någon som vet vad felet kan bestå i? Det gäller en V70 årsmodell -15
Användarvisningsbild
av Steffe3
Standardfelet brukar väl vara att jordkabeln går av, så man får dra en ny jord till luckan. Ska finnas en nödöppning nånstans vid låset, såvida man inte har galler eller saker i vägen.

Finns oroväckande många trådar om det här på forumet dock.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har du problem med något annat elektriskt i bakluckan? Torkare, ljus, elvärme? Indikerar den att luckan är öppen fast den är stängd?
Om så är fallet är det troligt att du har problem med den ökända jordanslutningen uppe i takets bakkant.
Om allt annat elektriskt fungerar är det mer troligt att det är ett bekymmer med själva låset. Det ska finnas något slags hål på låsets insida, där man kan peta för att nödöppna. Lite sökning här leder säkert till någon tråd om det. Jag minns inte exakt när, men det har skrivits om det tidigare.

Not: Det här blev onödigt, för någon annan hann svara medans jag skrev.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Aldrig fel att flera skriver samma sak, ökar ju chansen att man får rätt svar ;-)
Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]

Problem s40 2006

Kan det vara det spökande kontaktstycket i so[…]

Var ute en stund igår och valde då att[…]