Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snavve
tja! precis införskaffat mig en V70, nu efter två dagars körning händer det sporadiskt att växellådan slår i driven rätt hårt. växlar fint vid körning dock. när detta inte uppstår vid iläggning av drive så känns allt normalt. är detta något som någon känner igen? börja med att spola/byta olja i lådan? eller kommer jag behöva tömma kontot på byte av växellåda?
Gäller D3 motor om det spelar någon roll

mvh. Nybliven, oerfaren v70 ägare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hur långt har bilen gått?
En begagnad bil vet man ju sällan hur den har körts, så vet man med sig att oljan kan vara med från bilens begynnelse kan det vara värt att byta den.
Volvo har inget intervall på bytet, men för min V60 skulle ett byte inkl. spolning av lådan gå på ca 4500-5000:- hos en auktoriserad Volvo-verkstad. Detta kollade jag så sent som idag.
av snavve
Sorry, glömde skriva det. 215xx mil har den rullat. bilen har fullstämplad bok med olika volvo-verkstäder, de borde väl kunna se om oljan är bytt nån gång? och isf när. Om det visar sig att den inte är bytt så byter jag nog den själv då jag jobbar som bilmekaniker. och har tillgång till lyft samt verktyg. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
snavve skrev: tis 30 apr 2019, 22:09 Sorry, glömde skriva det. 215xx mil har den rullat. bilen har fullstämplad bok med olika volvo-verkstäder, de borde väl kunna se om oljan är bytt nån gång? och isf när. Om det visar sig att den inte är bytt så byter jag nog den själv då jag jobbar som bilmekaniker. och har tillgång till lyft samt verktyg. :)
Volvo har som sagt inget intervall på bytet.
De får räkna ut kostnaden separat: Antal liter olja, packningar, ev. pluggar, arbetskostnad etc. Det ger en summa för hela "paketet".
Det är såklart ingen garanti, men det är aldrig fel att byta oljan. Det kan inte bli värre... :-)
När du skriver "slår i driven rätt hårt" antar jag du menar när du står still och går från N till D? I så fall kan gårdsplansadaption ibland hjälpa.
Stå på tomgång i läge N. Lägg i D, låt bilen rulla några sekunder, lägg i N. Vänta till den stannat, lägg i R, rulla några sekunder, lägg i N. Repetera några gånger, typ 5-10. Om det inte hjälpt efter 20 försök kan du ge upp. Då är det något annat.
Använd bromsen vid behov, om gårdsplanen är för liten.
av snavve
Exakt, mer specifikt från P till D. detta ska jag nog prova, är tanken arr man ska använda bromsen när man ändrar mellan drivlägena? om det ens går dvs. Brukar väl vara nån spärr på de flesta bilar som omöjliggör växling mellan olika lägen utan fotbromsen nedtryckt. men nu när jag tänker efter så kanske det bara är för att lägga ur park.

ringde iallafall Volvo och frågade om de kunde se om oljan i lådan var bytt nån gång och det var den, vid 17xxx mil dvs för 4500 mil sen. han sa också att växellådsstyrdonet kan bli lite förvirrat när bilen blir körd på ett helt annat sätt helt plötsligt. (eftersom jag precis köpt bilen) och att min felsymptom skulle kunna försvinna efter en kortare tids anvädning. Kvarstår felet efter en månad så skulle jag vika förbi och låta deras verkmästare provväxla och höra vad han tyckte :)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Volvo tillämpar principen "filled for life" gällande alla transmissionskomponenter. Vätskorna som fylls på i fabriken ska hålla komponentens livstid, vilket de också gör eftersom när transmissionskomponenterna rasar är livstiden över.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
snavve skrev: sön 05 maj 2019, 17:59han sa också att växellådsstyrdonet kan bli lite förvirrat när bilen blir körd på ett helt annat sätt helt plötsligt. (eftersom jag precis köpt bilen) och att min felsymptom skulle kunna försvinna efter en kortare tids anvädning. Kvarstår felet efter en månad så skulle jag vika förbi och låta deras verkmästare provväxla och höra vad han tyckte :)
Jag kan uppleva liknande symptom om jag strax innan kört med stort släp/husvagn. Växellådan fattar läget efter några mils körning och återgår till sitt vanliga vänliga jag.

Du kan låta verkstaden adaptera om lådan, det kan ofta hjälpa.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]