Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Its1more skrev: tor 28 mar 2019, 06:53
ChristerN skrev: ons 27 mar 2019, 23:12 Du kanske missad vad jag skrev ovan?
En starkare laddare ger bara lite mer just i början av laddningen, i bästa fall.
Jag gissar att ett 95Ah batteri som har en laddning på 75% tar ca 10 A i ett par minuter. Därefter sjunker laddningen till ett par A, och sedan mindre, resten av tiden tills batteriet är fullt. Med en starkare laddare sparar du kanske några minuter men behöver iaf ladda batteriet i typ 10 timmar innan det är fullt.
Ja, det missade jag. Frågan man då kan ställa sig är om en laddare med 3,8 ampere och en med 10 ampere laddar med samma amperestyrka efter låt säga en timme, eller sjunker även 3,8-laddaren ännu mer? Skulle en laddare på 25, 10, 5 respektive 3,8 ampere i princip ta lika lång tid på sig att ladda ett givet batteri?
Batterierna tar inte emot mer laddning från en starkare laddare än vad de gör för en svagare efter en timme om inte batterierna antingen är väldigt stora/flera eller är väldigt urladdade, vilket förstör batterierna.
I en bil är det dock väldigt sällsynt att man har så stora batteribankar så det spelar roll.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]