Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JippeKippe
Hej! Har en Volvo v70 III -09 bensinare. Igår när jag skulle köra iväg får jag indikation på instrumentbrädan att bakluckan är öppen även att den är stängd. Ser även att regskyltens lampor inte fungerar. Har läst runt lite om något kabelbrott vid luckans gångjärn?
Kan skylten och lampan hänga ihop i samma fel? Någon som varit med om detta eller vet vad det kan vara?

**Edit**
Var ute nyss och nu fungerar allt helt plötsligt!?! Måste ju vara en kabel som håller på att gå av eller kan det vara ärgat någonstans?
Det finns ett antal trådar om detta redan. Men symptomen du beskriver är typiska för när jordledaren i kontaktdonet i takets bakkant, där luckan kopplas in, är dålig. I början fungerar det intermittent, men till slut lägger det av helt.
Jag löste mitt sådant problem genom att lägga en extra jordledning vid sidan om den ordinarie. Att bara reparera det befintliga till samma skick som nytt innebär att det händer igen, för konstruktionen i sig själv är för klen.
Att det drabbar mer än en sak beror på att luckan saknar stomjordning, då den är av plast. Alltså måste all jordning, till belysning, låset, bakrutevärme, torkare etc. komma genom samma sladd.
Aha, det är ju bra. För ett antal år sedan, när jag såg att de reparerade just detta problem, då ersattes bara uppbrända delar med nya delar, som inte var kraftigare än vad de var från början. Detta var vid den tiden när jag fick problem. Jag drog min egen jordledning den 2:a januari 2014. Någon på Volvo har förstås insett samma sak som jag skrev ovan.
Edit igen.. Nu börjar det kärva med låset också. Får låsa och låsa upp i omgångar för att kunna få upp låset.. Skulle någon vara snäll och göra en mer detaljerad förklaring på hur jag löser problemt med min baklucka? Vilken kabel osv.. Är ganska kunnig och brukar lösa det mesta själv så kommer ge mig på detta!
Ja, du bör fixa problemet omgående, för har du otur blir du stående med en lucka som inte går att öppna.
Det gäller helt enkelt att fixa en extra jordledning, förbi den klena skarven i takets bakkant (förmodligen är det där du har problemet) och ut i luckans jordledningshärva. Eftersom luckan är av plast har den ingen stomjordning, så all jordning sker genom kablar som går till allting i luckan.
Antingen skarvar du där upp, i taket, enbart, eller så gör du som jag gjorde, drar en ledning parallellt mellan luckan (lämplig anslutningspunkt är höger anslutning till rutvärmen) ner till jordpunkt i bilens golv. Det är längre sträcka att dra, men du undviker att skarva på dig på befintliga kablar.
Har nu lyckats hitta felet! Det är glapp i kabelskarven som sitter i taket precis vid bakluckan. Vet inte vad den kopplingen heter? Kan det vara kopplingsplint? Trycker jag ihop kabelkopplingen så fungerar allt som det ska! Hur kan man göra för att få bättre kontakt? Går det lätt att se med ögat vilken kabel som glappar? Kan det vara jorden som går där igenom och vilken färg har den isåfall? Tänkte att man kan klippa den och sedan koppla ihop den utanför plinten?
Jo, att det är där felet är har vi ju redan skrivit i tråden, så det var ingen överraskning.

Jordningen sitter i 74/602:7 och är svart/orange. Nu kollade jag i schemat för 2011, men hittar du inte den färgen på den polen får du hojta igen.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]