Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ingen aning, en gåta... Har talat med en mek på Bilia, Volvo verkar inte ha någon fix. Meken på Bilia hävdade dessutom att han bara kände till någon enstaka som haft problem. Men här i forumet verkar det krylla... Volvo tycker kanske att det är en pyttegrej... 😊
Dieselhenke skrev:Ingen aning, en gåta... Har talat med en mek på Bilia, Volvo verkar inte ha någon fix. Meken på Bilia hävdade dessutom att han bara kände till någon enstaka som haft problem. Men här i forumet verkar det krylla... Volvo tycker kanske att det är en pyttegrej... 😊
Har eller har haft precis samma grej. Fast min var värst när det är varmt i kupen. Verkstaden bytte först hjälpfjäder vilket inte hjälpte helt, sen bytte dom huvudcylindern och nu känns kopplingen bättre iaf. Men kan inte säkert säga att det är löst för än det blir varmt ute igen.
Hej!

Är det någon som lyckats lösa detta ordentligt utan att ta bort hjälpfjädern? Jag har haft min V70 MY16 inne ett par gånger pga detta och dom har både bytt huvudcylindern och hjälpfjädern. Ändå får jag det här störiga klickande/knäppande ljudet om jag inte släpper upp kopplingen i ultraslowmotion. Tycker det är så sjukt irriterande.

Mvh D
När jag köpte vår V60 -12 i december så knäppte det till rejält varje gång kopplingen släpptes upp. Säljaren sa hjälpfjädern, men byte hjälpte inte. Tydligen var det den andra fjädern som var problemet, för den byttes och det blev tyst, och är så fortfarande.
frippe64 skrev:När jag köpte vår V60 -12 i december så knäppte det till rejält varje gång kopplingen släpptes upp. Säljaren sa hjälpfjädern, men byte hjälpte inte. Tydligen var det den andra fjädern som var problemet, för den byttes och det blev tyst, och är så fortfarande.
Hej och tack för svar.

Vilken andra fjäder?

Mvh D
Doraso skrev:
frippe64 skrev:När jag köpte vår V60 -12 i december så knäppte det till rejält varje gång kopplingen släpptes upp. Säljaren sa hjälpfjädern, men byte hjälpte inte. Tydligen var det den andra fjädern som var problemet, för den byttes och det blev tyst, och är så fortfarande.
Hej och tack för svar.

Vilken andra fjäder?

Mvh D
Ja, nu blev jag lite osäker bara för att du frågade. Men när jag tittade på bilen första gången anmärkte jag på kopplingen, det är fjädern sa säljaren, den byter vi. Nästa gång jag var där sa han att fjäderbytet inte hjälpte, och dom skulle undersöka vidare. Vid leverans var det löst, och säljaren sa att det fanns ju en fjäder till. Jag utgick från att även den andra fjädern byttes. Nu är det alla fall tyst.

Hittade den här tråden:
viewtopic.php?f=56&t=77864
Med den här bilden:
https://www.volvopartswebstore.com/show ... ing=clutch

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]