Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v16v
Det ligger olja på på turbo röret som går ner bak i motorn på höger sida, kan inte se varifrån det kommer ifrån.
Är det någon som har haft samma fel?
Bilen är en v70 2010 2.4D. bifogar bild.
Bilagor
IMAG0310.jpg
IMAG0310.jpg (347.79 KiB) Visad 1689 gånger
av v16v
Det är 170 som har tittat här och är det ingen som har en sådan motor som kan kolla om det finns eller inte någon olja på turbo röret?
av Dartanjang
Har samma problem. Undre röret har ett stag som sitter fäst på blocket. Mitt sådant stag har vibrerat av. Motorns vibrationer gör att överfallet inte håller riktigt tätt (plaströrsöverfall utan någon typ av packning, inte oväntat) och olja i insugsluften kondenserar över tid vid det glappande överfallet och droppar sen ner på varma rör och ger misslukt och oljedimma ibland.

Min lösning var att lyfta isär överfallet, rengöra och lägga i högtempsilikon. Återmonterade och drog slangklämman så hårt jag vågade. Det har hållit tätt hittills, peppar, peppar. Återkommer problemet så får jag fundera ut om staget går att laga men det ser inte helt enkelt ut.
av v16v
Efter vissa diskussioner med säljaren om garantin ska gälla eller ej (Hade gått 6 månader och 3 veckor) så har bilen varit på garanti rep.

Åtgärd: Röret har tagits ner för okulärbesiktning och rengöring.

Bedömning: Röret var helt men klammern hade inte varit tillräckligt åtdragen enligt mekanikern, ska köra ett tag för att se om det kommer tillbaka.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]