Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#128844
andrease skrev:Såg på http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V ... h/Variant/ att V70II ska finnas med en vanlig 2 liters bensinfyra (ej flexifuel) för 254 900 :-. Det är 6000:- mindre än för 2.0F, är detta ett skämt? Någon som vet något mer. Den bilen lär inte vara roligare att köra än 2.0F men med högre skatt etc.
/Andreas
´

Vad är det som är ett skämt? Det är helt enkelt den billigaste V70:n, som man mot ett tillägg på 6000 kan få med etanoldrift. INget konstigt med det, det kostar lite mer att tillverka etanolbilen och den som ändå kommer att köra på bensin - och inte bor i Sthlm där det finns skatteförmåner eller har tjänstebil - kan lika gärna köpa den billigare.

PH
av ljungström
#128885
Som privatperson så får köparen 10.000 kr i miljöbilspremie, dessutom ingår väl motorvärmare på 2,0F? Jag skulle välja etanolvarianten, även om det inte skulle finnas tankställen i min närhet.
Användarvisningsbild
av Jensen
#129007
ljungström skrev:Som privatperson så får köparen 10.000 kr i miljöbilspremie, dessutom ingår väl motorvärmare på 2,0F? Jag skulle välja etanolvarianten, även om det inte skulle finnas tankställen i min närhet.
Glöm inte att du har tätare serviceintervaller på Flexifuel varianterna.
1000mil mellan varja service.
av ljungström
#129027
Jensen skrev:
ljungström skrev:Som privatperson så får köparen 10.000 kr i miljöbilspremie, dessutom ingår väl motorvärmare på 2,0F? Jag skulle välja etanolvarianten, även om det inte skulle finnas tankställen i min närhet.
Glöm inte att du har tätare serviceintervaller på Flexifuel varianterna.
1000mil mellan varja service.
Gäller väl bara om man verkligen kör den på etanol?
av andrease
#129120
Det jag tycker är underligt med deras motoralternativ är att 2.0F trodde jag var en nödlösning för att snabbt erbjuda en etanolbil i väntan på den femcylindriga etanolsnurran med lättrycksturbo. Eftersom volvo uppenbarligen vid försäljningsstart väljer att ha 2.5T som ingångsalternativ för bensinmotorer och skippat sugmotorn trodde jag således att V70II skulle bli en bil i högre klass än V70N. Om man nu väljer att ha en billig ingångsmodell á la sugmotor så kunde man ju ha behållit den gamla hederliga femcylindriga. För såvtt jag förstår (med knackiga motorkunskaper) så är en större femcylindrig att föredra framför en fyrcylindrig med i princip samma hästkrafter (orkar högre i registret, kan prestera mer på lägre varv). För mig verkar det som om de styrs från ovan att använda den fyrcylindriga och måste fasa ut femman. För 2.0 och 2.0F är säkert precis samma bil bortsett från motorvärmaren och ett F på emblemet. Det går säkert att köra den på etanol bara man byter ut någon enstaka detalj.

Vidare underligt är att jag har inte sett någonting om en ren 2.0 bensinare någonstans på nätet innan. Uppgiften finns så vitt jag vet bara på den sidan som jag länkade till ovan. Kanske är allt bara en miss i informationen...
Användarvisningsbild
av Jensen
#129142
ljungström skrev:
Jensen skrev:
ljungström skrev:Som privatperson så får köparen 10.000 kr i miljöbilspremie, dessutom ingår väl motorvärmare på 2,0F? Jag skulle välja etanolvarianten, även om det inte skulle finnas tankställen i min närhet.
Glöm inte att du har tätare serviceintervaller på Flexifuel varianterna.
1000mil mellan varja service.
Gäller väl bara om man verkligen kör den på etanol?
Tyvärr så måste du följa dessa intervaller oavsett om du kör på bensin el etanol.
3G släcks

Säkert en dumma frågor men.. Behöv[…]

Det är 2 motorkuddar. Sätt domkraften […]

Okhållare D2

Hallå! Mitt råd är att lämna[…]

Takräcke för v90 på xc90)

Jo alltså, det är liksom det som ä[…]