Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
GinettaG20R skrev:Finns det alternativ lösning att installera applikationen konstantfarthållare?

Vad kostar applikationen med radions fjärrknappar?

Mvh
Fredrik
Det är endast Volvo ÅF som kan installera programvara i bilen så något alternativ kan jag inte tänka mig att det finns.
Ja, bilar som ägts av Volvo AB från början kan ha de märkligaste konfigurationer.
Jag hade en, köpt begagnad förstås, med solid röd lack, plåtfälgar, manuell låda, tygklädsel, luftkonditionering, elmanövrerat soltak, elhissar, ABS (på den tiden när det var ovanligt) och centrallås (det var också ovanligt då). Detta satt i en 460 GL.
Så då fick jag tid att åka till Volvo och få min favoritmekaniker att ladda in mjukvaran för konstantfarthållaren.
Detta löpte smärtfritt och nu fungerar knapparna till konstantfarthållaren som de ska. Volvokillen kollade även snabbt på radioknapparna men där gick han bet. Han kunde som jag konstatera att rattens radioknappar är "sten döda", de varken lyser eller reagerar vid knapptryckning. Han kunde inte heller hitta någon speciell programvara för dessa "utan de borde fungerat.

Jag har testat med flera olika radioknappsatser och 2 helt olika rattar (i händelse av fel i rattens kabelmatta). Alla andra funktioner kring ratten fungerar som de ska. Som förtydligande så är bilen troligen levererad med "snik ratt" utan rattknappar. Tidigare ägaren hade uppgraderat till läderratt men rattknappar och jag nu med farthållareapplikationen.
Kan det vara någon säkring som är kass som matar radioknapparna?
Finns det olika versioner av kontaktrulle och SWM beroende av bilens utrustningsnivå?
Kan det vara att radioknappsatsen inte är kopplade i rattstången? Varför skulle man inte koppa detta när man fördragit kablar till dimljus, p-assistans mm även om bilen inte har detta installerat?

Finns det elchema att få tag i där man kan följa kablarna till radioknapparna?

Det blev ett "lyft" med nyinstallerade farthållarapplikationen! Smidig farthållare jämfört med vissa andra bilmärken.

Mvh
Fredrik

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]