Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
Har en V70 från 2009. Bytte skivor och klossar fram för nån månad sedan. Märker dock nu att det vibrerar i ratten vid inbromsning. När jag känner på fingret på alla 4 skivor så är dessa jämna och fina. Vad göra?
Jag hade problem att Volvos originalskivor slog sig och gav vibration vid inbromsning.

Bytte till biltemas billiga skivor och de har fungerat perfekt i många år nu, med både tunga släp och autobahnkörning.
Fick in en bil förra veckan med samma problem. Ägaren vägrade förstå att hans nya superskivor var skit. Blev till att sätta på ett par begagnade skivor och ta med honom på en vibrationsfri provtur.
Han blev rätt så sur då han var säker på att hans super skivor var världens bästa. Men men, även nya skivor kan slå sig.
Förresten, har du kollat så att oken och glidpinnarna rör sig som dom ska? En anliggande broms kan ha ihjäl den bästa skivan om den får skapa tillräckligt med värme.
Skivorna köpte jag på biltema, klossarna blev volvooriginal. Jag smörjde glidpinnarna i samband med bromsbytet fram. Bak ser inte klossarna/skivorna ut att slitas alls så dessa plockade jag inte ner alls.
Bilen körs några kilometer per dag.
När du bytte skivor. Hade du 300% rent på anliggningytan mellan skiva o hjullagret. Minsta skit gör att skivan kan wobbla

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]