Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Scarygary73
Hej.
Jag har fått ett knepigt problem med min xc70 d5 aut -08.
Helt plötsligt när jag kör ibland så poppar denna varningen upp, motorsystem service erfordras tillsammans med 3-4 andra felmeddelanden. Bilen blir lite svag, känns som att den tvekar lite.
Dom andra felmeddelanden är oftast parkeringsbroms service erfordras, parkeringshjälp service erfordras och bromssystem service erfordras. Oftast försvinner alla felmeddelande när jag stänger bilen och startar igen, och då kan den gå som vanligt utan felmeddelande några dagar!
Jag har varit inne på både Mekonomen bilverkstad och Vianors bilverkstad i Kungsbacka och läst av felkoder och nollat, och frågat om råd men dom har ingen koll på dessa felen och kan inte hjälpa mig.
Jag har tid på Bilia den 9 Januari, men jag börjar tro att detta kan bli en dyr historia.
Har någon av er haft något liknande problem, och hittat en lösning?
av Tompan60
Är batteriet gammalt. Ett slitet batteri brukar ge alla möjliga fel. Står ofta om det här i forumet. Ofta står tillverkningsåret instansad på ena batteripolen. Jag fick felmeddelanden om lampfel mm. Nytt batteri o allt funkar

Byta själv är lätt. Viktigt att öppna huven. Ta ur nyckeln o vänta 15 minuter så bilen hinner gå i viloläge innan du kopplar loss batteriet.
av Scarygary73
Jag har faktiskt mätt upp batteriet och det var helt ok.
Jag har även sökt här på forumet om just motorsystem service erfordras, och ska börja felsöka själv i helgen.
Så alla tips är välkomna.
av Kimmen90
motorsystem service erfordras kan dyka upp pga div olika fel. Svårt att felsöka utan att en felkod pekar dig i rätt riktning.

Hur gjorde du då du kontrollera batteriet? Mitt batteri var dåligt fast att volten visade bra. Jag tror att det är batteriet som spökar.

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]