Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
Tjena,
Försökte mig alldeles nyss på att byta mätarhus på min S80 MY07. Hade precis fått hem ett begangnat av den nyare varianten (se nedan)
Den jag hade installerad:
hqdefault.jpg
hqdefault.jpg (26.74 KiB) Visad 806 gånger
Den nyare varianten:
007__scaled_600.jpg
007__scaled_600.jpg (51.07 KiB) Visad 806 gånger
För att undvika felkoder kopplade jag bort minuspolen på batteriet innan jag påbörjade arbetet. Efter att jag kopplat in det nya mätarhuset satte jag tillbaka minuspolen och gick för att testa funktionen. Det första jag kunde anmärka var att bilens totala miltal var helt fel, men den uppdaterades strax därefter.
Allt såg bra ut men när jag försökte starta bilen vägrade den och började larma om "defekt rattlås", att jag måste lägga bilen i P-läget (trots att den redan var i det) och att "service erfodras".
Jag testade då att installera det ursprungliga mätarhuset igen, och bilen startade då utan problem, utan felkoder.

Det jag undrar är hur i helvete ett instrumenthus kan föra med sig felkoder från en annan bil, eller om det helt enkelt inte är kompatibelt? Det är värt att nämna att det nyare mätarhuset är från en S80 V8 MY08 om det har någon inverkan, men vad jag har kunnat läsa mig till här på olika forum ska det i princip vara plug and play.

Kan jag radera dessa felkoder med Vida tro?

Tacksam för hjälp
Mvh Gustav
Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
StefanN skrev: tor 06 dec 2018, 14:10 Bara en fråga, varför byter du huset? Är det för mätarringarna så är det bara flytta dessa på 10 minuter istället.
Jaha!
Japp det är för mättarringarna. Hur flyttar jag över dem?
Användarvisningsbild
av VolvoBreeze
StefanN skrev: tor 06 dec 2018, 15:53 Öppnar baksidan.
Inte så mycket till bild men det va bara skruva lite.
Bild

Hittade Vparts video.
Åfan, får testa när jag kommer hem. Tack för hjälpen

Edit;
Blev hur bra som helst och var riktigt enkelt att flytta över! Tackar återigen för hjälpen Stefan. 👍
IMG_20181207_194909.jpg
IMG_20181207_194909.jpg (814.31 KiB) Visad 690 gånger
Farthållare v40 -13

Hej, Jag har exakt samma problem med min farth&a[…]

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]