Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stoffe78
Hej.
Har en V70 II d5 -08 som blivit ordentligt seg vid gaspådrag. Efter lite letande på forumet så hittade jag att det kunde vara virvelspjället. Vid kontroll visade det sig att länkarmen(?) hade lossat från spjället och hängde fritt i luften. Nu till min fråga; kan motorn ta skada om jag inte åtgärdar problemet?
//Kristoffer
av Millea
Det är ett väldigt vanligt fel på D5- motorerna att plastkulan blir utsliten och staget lossnar därefter. Har kört många D5 där staget har lossnat på jobbet men det märks väldigt lite på effekten . Felkod lagras det dock oftast i motorstyrningen. I ditt fall tror jag att du har nått allvarligare fel i motorstyrningen eftersom den är så kraftlös. Råder dig att lämna in för diagnos/felsökning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det beror på i vilket läge spjället fastnar. Fastnar det i stängt läge märks det på effekten när man gasar fullt.

Det är inte direkt skadligt, men gör att motorn drar lite extra bränsle, kan sota lite mer så partikelfiltret måste renas oftare.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]