Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tur vi inte har tropiskt klimat i Sverige. Då håller ett batteri max 2-3 år eftersom självurladdningen är så stor.
Jag brukar också sätta värmarens tid på en stund efter att jag tror jag ska köra iväg. Har värmaren gått 20-30 minuter gör det ändå stor skillnad.
Volvo säger att de garanterar att bilen startar när det är -30°C, och att den går att köra ner till -40°C, om man väl fått igång den. Men vid -30°C måste du ha ett friskt batteri och du får inte dumma dig, för du får bara ett försök.
Har satt in en fast laddare och köpt ett 95Ah AGM-batteri i min. Vi kör mycket dieselvärmare, ca 30 min för 5-10 min körning till jobbet. Laddar ca en gång i veckan. Verkar hållbart rent elektriskt, däremot står ju värmaren för stor andel av bränsleförbrukningen med sån typ av körning.

Kallstart i -25 eller lång dieselvärmning vid den tempen ska inte vara nåt problem, ditt batteri är nog kass om den varnar frekvent.
Byt batteri eftersom det verkar vara slut. Jag har haft elektriska motorvärmare i alla tider men nu på min xc60n my17 så finns endast dieselvärmare och jag kör dieselvärmaren 2-4ggr dagligen men laddar batteriet 1-2ggr veckan och det funkar bra. Satsa på en typ Ctek minst 5Ampere för 600kr+ med snabbkoppling så kan du ladda varje dag om du vill utan problem eftersom du inte laddar sönder batteriet med en intelligent laddare. Dessutom så om du monterar en laddare på kablaget till elektriska värmaren så måste du köra även värmaren en längre tid för att ladda batterier tillräckligt vilket är onödigt. Kostnaden för att installera en elektrisk värmare överstiger driftskostnaden för min dieselvärmare över alla år jag tänkt ha bilen så jag kommer själv inte installera någon kompletterande värmare.
dannesk skrev: fre 23 nov 2018, 22:37 Kostnaden för att installera en elektrisk värmare överstiger driftskostnaden för min dieselvärmare över alla år jag tänkt ha bilen så jag kommer själv inte installera någon kompletterande värmare.
Jag har kört slut på 2 st dieselvärmare så driftskostnaden kan bli rätt saftig.
apersson850 skrev: fre 23 nov 2018, 15:05 Volvo säger att de garanterar att bilen startar när det är -30°C, och att den går att köra ner till -40°C, om man väl fått igång den. Men vid -30°C måste du ha ett friskt batteri och du får inte dumma dig, för du får bara ett försök.
Volvo säger ju så här i sin pressrelease.

Keramiska glödstift är en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper. De värms upp extremt snabbt och når 1000 grader Celsius på endast två sekunder vid kallstart. Maximal arbetstemperatur är 1300 grader, vilket är cirka 30 procent högre än med ett konventionellt glödstift. Med de keramiska glödstiften kan motorn startas direkt, utan glödning, ner till en temperatur på minus 30 grader Celsius.

Ganska förvirrande text. Skulle batteriet krokna på 2 sekunder som det tar för glödstiften att nå 1000 grader.

Och vad menar man utan glödning, den glöder ju glödstiften i 2 sek?

Och om du har 0W-30 helsyntet som är flytanbde ned till -55 grader och en glödstift som är 1000-1300 grader varmt i cylindern borde ju start vid -30 inte vara något problem eller ?
av gunnarh
frasse4 skrev:Tur vi inte har tropiskt klimat i Sverige. Då håller ett batteri max 2-3 år eftersom självurladdningen är så stor.
Desto större anledning att "underhållsladda"! Det är tydligen inte bara den svenska polarkylan (som minimerar självurladdningen...) som plågar batterier till döds! Clas Ohlson har en automatladdare, en storleksordning billigare men förstås också med lägre kapacitet (dvs strömstyrka) men den räcker för att få batteriet fulladdat mendet tar något längre tid. Om du använder den så fort du märker att batteriet inte är fulladdat tar det inte mer än en natt för att få batteriet fulladdat och batteriet håller många sköna år trots att du använder dieselvärmare, som faktiskt inte drar ur så mycket ur batteriet.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag antar att de menar att själva startförsöket vid -30°C tar såpass mycket på batteriet, att om du inte fick igång bilen då, av någon anledning, så är det inte säkert att batteriet orkar göra ett försök till.
"Utan glödning" är nog i förhållande till äldre dieselmotorers rätt långa glödtid, vid sådana temperaturer.
apersson850 skrev: mån 26 nov 2018, 17:55 Jag antar att de menar att själva startförsöket vid -30°C tar såpass mycket på batteriet, att om du inte fick igång bilen då, av någon anledning, så är det inte säkert att batteriet orkar göra ett försök till.
Så ett fräscht 95 Ah AGM batteri med 950 CCA -18 skulle inte klara 2-3 sek keramiska glödstift och några sekunder på startmotorn innan det är så slut att man inte kan prova igen i -30.

Men samma stackars batteri skulle klara dra dieslevärmaren i 45 minuter med glödtråd, bränslepump, förbrännings-fläkt, cirkulationspump + dessutom kupefläkten som drar häftigt med ström. Det låter helt märkligt.

Jag har sett uppgifter på att det går åt 3 ggr så mycket effekt att dra runt motorn vis -30 jämfört med vid +20 garder, men det var ju när man hade olja som blev som asfalt/sirap vid låga temperaturer.

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]