Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
v70in klonkar i bakvagnen när man kör över ojämnheter i vägen. Den har ju gjort det ett tag och jag har tänkt att det är bakvagnsbussningarna. Då de kostar flis att byta har jag skjutit på det.

Men så bytte jag till vinterdäck och såg att gummibussningen i tvärstaget bak såg dålig ut. Kan det vara så enkelt? Det sitter ju också krängningshämmarstag? i bakvagnen och sådana brukar ju ta slut ibland.

Har inte Volvo förbättrat kvaliten på bakvagnsbussningarna genom åren?
av greger04
När jag hade min XC70 så bytte jag länkarms bussningar bak.
Hade samma klonkande som du.

Kostade inte alltför jävligt men var en slant.

Kan vara värt o kolla upp
av Bl4ckp34rl
Känner igen det du beskriver. Hade samma problem med min v70 my15 när jag körde över farthinder m.m. men efter att den var inne på hjulinställning så har det ljudet försvunnit.
av trasker
Det är så märklig, för jag satte på vinterdäcken för drygt en vecka sedan. Sen dess har jag inte hört ett ljud. :-)

Ryckte i varje led för att se om det gick framkalla ljudet utan framgång.

Det går väl så länge det går.
av dannesk
Bytte bägge bakvagnsbussningarna på min V70 på typ 10.000mil då den svajjade och slet däck ojämnt bak, kostade runt 3000kr på Volvo. Sedan märks det mer när man har hårdare däck (sommardäck) med lägre profil vilket ofta inte vinterdäcken har.
av Schmoyoho
Runt MY12-13 så kom ju kåpor till bussningarna så de, hoppas man, bör ju vara skonade. Min S80 -07 var nio år gammal och hade gått 9000 mil när bussningarna byttes, det tyckte de var tidigt på Volvo.

Det kan inte vara typ krängningshämmarstagen som glappar? Vilket tvärstag på din bil är det som har dåliga bussningar menar du? Bärarmen som fjädern sitter i?

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]