Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Auchar
Hej!
Min D4 tappade effekten totalt vid landsvägskörning. Den går som en bil utan turbo, inget vrid och inga varv, lådan började växla konstigt också, men det lär nog bero på att det saknas effekt. Det kom ingen motorlampa förrän jag startade bilen dagen efter. Har fått tid för avläsning på verkstad men ville kolla om någon haft liknande problem.
Tempgivaren i partikelfiltret blev bytt i Juli, där strulade det för verkstad så de skar bort muttern från röret och svetsade på en ny. Sedan slipade de bort indexeringsstiftet på den nya givaren, stod och såg på när de gjorde detta, men tänkte att de vet väl vad de gör.
Bilen har gått bra i 3 mån men blev tvärdålig i fredags.
Min fråga är därför: Är det givaren som kan ställa till det på grund av fel indexering/ montering.
Hur viktigt är det att den sitter helt rätt om det är den det beror på ifall jag måste ta en diskussion med verkstaden...
Jag har haft samma fenomen på min D5 Polestar en gång. Det var en kabel som det blev kortslutning i, så laddtrycksregleringen (bland annat) slutade fungera. Resultatet blev att wastegaten stod öppen hela tiden. Blev som att köra bil med sugmotor, fast en sugmotor som är gjord för överladdning. Jag hade släpkärra efter när det hände. Tur kärran var tom, för bilen orkade inte hålla 90 km/h så snart det lutade uppför en aning.
Varningsmeddelande om Nedsatt motorprestanda dör upp i displayen, så bilen märkte att något hade hänt.

Felkoderna var en helt ologisk blandning av olika bekymmer. Verkstaden var förbluffad. Det var jag själv som kom på att det enda de helt olika sakerna hade gemensamt var att de hade samma säkring som matade dem. Sen var det ju lätt att hitta korslutningen ut på den ledningen.
Turbotrycksgivaren i intercoolerns nederkant kan ibland intermitent ge fel mätvärden vilket inte behöver ge felkoder, men kan göra att man tappar allt turbotryck så bilen blir helt kraftlös-
Har haft in bilen idag. Det var givaren monterad i partikelfiltret som gett upp ännu en gång, visade 1000 grader när man kunde lägga handen på. Det var denna som blev bytt för 3 månader sedan.
Fick det åtgärdat på garanti. Hoppas den håller längre denna gång.

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]