- tor 11 okt 2018, 09:57
Nej, jag har kontrolldragit efter användning av den mutterdragare som jag alltid använder. Annars blir det nog inte relevant och repeterbart. Jag har också konstaterat att den mutterdragare som jag använder (specificerad till max 650 Nm, tror jag det är - med det beror ju även på hur lång slang man har och framförallt på vad tryckregulatorn står på) behöver knattra en stund för att momentet ska bli rätt. Kanske inte mer än tio sekunder, men fem behöver jag nog ge den för att "komma i mål".
Grannen hade fått en låsskruv på sin S60 åtdragen av någon annan, troligen en verkstad. Den skruven lyckades han inte få bort, men det gick med min mutterdragare och förbikopplad tryckregulator.
Just de där låsskruvsnycklarna brukar man säga att man inte ska dra med mutterdragare. Men i det fallet visade det sig att alla andra alternativ gick hårdare åt nyckeln. När vi drog med min mutterdragare kunde vi sätta den helt rakt in i nyckeln. Sen satte jag knät mot mutterdragaren för att pressa in den i låsskruvsnyckeln, och så knattrade vi på.
Grannen hade själv en elektrisk dragare, men den orkade inte med jobbet.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.