Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag drar med momentstav. Jag har kontrolldragit med momentnyckel några gånger, och det blir tämligen rätt med momentstaven.
av Rådlös
Jag håller med dig, apersson. Jag har en eldriven (230 volt) mutterdragare och jag tycker att man känner skillnad i handen om man använder momentstav eller inte. Det känns liksom i handen att det "fjädrar" i momentstaven när det börjar knacka. Och det är ju precis så det skall fungera.
Om man vill testa detta, så gör i ordning någon balk eller grovplåt med ett antal ½" skruvar och "träna in" känslan i handen så att man vet hur det känns.
av dannesk
Momentstavar är kanon! Har precis hämtat ut en stark 18V AEG mutterknackare (270-500nm) så nu har jag användning för min färgade momentsats igen där två av dom är 120 och 140nm vilket kommer vara lämpligt. Den tidigare knackaren orkade inte dra åt tillräckligt. Bra med färgade så man slipper ta fel i höstmörkret. :) Bara att verifiera att momentet överenstämmer någolunda med knackaren med att man använder en momentnyckeln efteråt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kan varna lite för att köra momentstavar med klena mutterdragare typ billiga elektriska. Om man inte står och nöter ganska länge >10 s kan de dra för löst. Såg en video på Youtube där man provade med momentnyckel. Så jag använder bara min billiga mutterknack till att släppa på muttrarna (vilket den misslyckades med sist när jag varit på däckverkstan så det blev handkraft och böjt fälgkors). Jag litar på känslan, men då har jag bytt däck >50 gånger i alla fall...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: tis 09 okt 2018, 21:42 Jag drar med momentstav. Jag har kontrolldragit med momentnyckel några gånger, och det blir tämligen rätt med momentstaven.
Har du mätt med olika mutterdragare då. Min minsta mutterknack ger 200 Nm och Min kraftigaste 2000 Nm.

Menar du att momentstaven fixar att skala ned båda dessa till tex 110 Nm avsett viken dragare jag använder ? Det låter ju sjukt bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, jag har kontrolldragit efter användning av den mutterdragare som jag alltid använder. Annars blir det nog inte relevant och repeterbart. Jag har också konstaterat att den mutterdragare som jag använder (specificerad till max 650 Nm, tror jag det är - med det beror ju även på hur lång slang man har och framförallt på vad tryckregulatorn står på) behöver knattra en stund för att momentet ska bli rätt. Kanske inte mer än tio sekunder, men fem behöver jag nog ge den för att "komma i mål".

Grannen hade fått en låsskruv på sin S60 åtdragen av någon annan, troligen en verkstad. Den skruven lyckades han inte få bort, men det gick med min mutterdragare och förbikopplad tryckregulator.
Just de där låsskruvsnycklarna brukar man säga att man inte ska dra med mutterdragare. Men i det fallet visade det sig att alla andra alternativ gick hårdare åt nyckeln. När vi drog med min mutterdragare kunde vi sätta den helt rakt in i nyckeln. Sen satte jag knät mot mutterdragaren för att pressa in den i låsskruvsnyckeln, och så knattrade vi på.
Grannen hade själv en elektrisk dragare, men den orkade inte med jobbet.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]