Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LeifA
Det tar 4-5 sek innan den startar när den är varm, kall nästan omöjlig att få igång.
Felkod finns på Kamaxelgivare ,den går att radera men kommer tillbaka när motorn snurrar. Vi har bytt givare men ingen skillnad och lossar man kabeln till givaren så vill den starta direkt men inte gå igång. Kablaget till motorn är både bytt och kollat. Kamrem sitter rätt. Pump i tanken går som den ska. Bilen har varit på både Volvoverkstad och Mekonomenverkstad och nu har vi fått den. Motorn är bytt till en identisk efter AC ras, därefter kom problemet. Många givare är testade och bytta men inget hjälpt. När den går så går den helt utan problem, bara trögstartad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om både givaren och kabeln fungerar, då är det systemet som den är kopplad till som är trasigt.
Jag hade havererad kamaxelgivare på min 854 Turbo en gång. Den försökte inte starta ens. Startmotorn gick, men någon insprutning gjordes aldrig.
Senare ändrades konstruktionen, så det gick att starta utan den givaren. Nu är ju din en diesel, så hur de bär sig åt med dem vet jag inte.
av Millea
Det kan vara problem med nån spridare som har ett litet internt läckage. Om nån spridare inte kan hålla trycket så tappar även de 4 andra spridarna trycket när motorn ska startas eftersom det är en common-Rail diesel. Insprutningstrycket i railen måste komma upp i ca 300 bars tryck när du ska starta motorn annars vill inte motorn starta alls. En läckande spridare kan därför sänka trycket under denna start-gräns. Detta går att se på de flesta bra diagnos datorer exempelvis Bosch. Kolla detta först! Nr två är att kolla så att egr -ventilen inte fastnat i öppet läge. Lycka till!
Användarvisningsbild
av LeifA
Trycket går fort upp till börvärde men egr har vi inte kollat. Den borde inte sätta felkod på kamaxelsensor ändå .
Användarvisningsbild
av LeifA
Det är kamaxeln som var problemet,motorn som satt i hade 3 klackar till kamaxelgivaren att känna av,den motorn som är monterad i nu har bara en klack,halva varvet.
Kamaxlarna ska nu flyttas över från en annan motor, man kan ju inte lita på att nockarna sitter rätt efter ett ras då de sitter bara pressade på kamaxelröret.
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]