Eftersom jag har en V70 2.0F -08 kan jag ge lite siffror och utgångslägen som du kan jämföra dina köpeobjekt med.
Motorn har 147 hkr om du kör på E85. (Jag har aldrig tankat något annat i den bilen) Kör du på bensin så säger Trafikverket att du har 145 hkr. Vridmomentet är 190 Nm. Det är detta som kritikerna gärna framhåller och förstorar. Om man inte har ambitionen att alltid komma först iväg från rödljusen, sladda i lösgrus, (vilket i och för sig går, men vad skall det vara bra för?) köra likt en biltjuv etc. etc. Men det går att göra omkörningar med bilen. Det går också att köra
för fort!
Den är lite konstigt växlad. På femmans växel och 100 km/tim varvar motorn ganska exakt 3000 varv. Det är lite som att man tänker sig att det borde finnas en växel till. Men det gör det inte. Dock vänjer man sig vid detta med tiden.
Visst hörs det, men jag är inne på åttonde året med min bil nu och jag måste säga att jag störs mer av vind- och vägbrus. Speciellt på dålig och sliten asfalt. (Vägverket borde ha sådana bilar när dom skall bedöma om asfalten är sliten eller inte!

) Då kör jag ändå på Michelin Energy. (Samma sort, inte samma däck, har suttit på bilen hela tiden)
Och Lövet nämnde att det är ingen idealisk husvagnsdragare. Helt rätt! Förbrukningen ökar markant om man drar släp. Nu gör jag det bara några gånger om året, så det kan jag leva med. Skall du dra husvagn eller andra tunga släp så välj en 2.5F. Den
svagaste motorn i den motorserien har 300 Nm!
Tänk på att
alla Volvos F-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare av fabrikat Volvo/Calix. Den anläggningen är alltså utbyggbar med alla Volvos/Calix tillbehör. Och är du spekulant på en F-modell, se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen. Inte någon som tycker att "Den är bra att ha!"
Och jag upprepar: 1.8F och 2.0F har ingen kamrem. Dom har kamkedja i stället.