Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Frun håller på att ta körkort och kommer sen att köra våran nästan nya XC70.

Därför tänkte jag underlätta för henne och även mig med att ha antingen sensorer eller kamera fram.
Har sensorer bak, men funderar på backkamera där med.

Vill inte ni skall komma med kommentarer att tjejer inte kan köra bil för sånt kan vi lägga åt sidan.

Men som oerfaren bilförare så är det lätt att små olyckor händer första tiden.

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kameran fram är bara vidvinkel, du ser åt sidorna men inte precis framför bilen. Sensorer är bättre i det avseendet.
Sen kan man fundera på hur länge kameran fram får vara hel pga stenskott...
Däremot är backkameran riktigt bra.
av UnleashFusion
Eftersom jag själv kör V70-11 som inte har back/fram-kameror & enbart sensorer bak&fram så tycker jag själv att sensorerna är tillräckligt bra för att undvika eventuella krock.
Om du vill kan du eftermontera backkamera som extra-knycke ifall ni backar ut mot en uppfart(beroende på hur ni bor&parkerar)..fram-kamera känns lite overkill enligt mitt tycke
Användarvisningsbild
av Perra83
Sensorer fram och bak räcker långt, ni minns väl förr när det inte fanns. Backkameran är iofs bra när man backar till släp och om man ska ställa sig nära något. Jag använder kameran ofta för att kolla så att jag står "rätt" i P-rutan mm. Kameran blir skitig på vintern. En gång kamera alltid kamera.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte kamera bak för att jag så ofta kopplar släp. Då är den perfekt att ha.
Den främre kameran fyller en funktion när man ska köra ut ur en port i stadstrafik, och är tvungen att sticka fram nosen på bilen innan man själv kommit förbi väggarna så man kan se i sidled.
Parkeringssensorer fram och bak är bra. De fram är särskilt bra när man backar med släp, för det är lätt att glömma bort hur nosen på bilen sveper omkring när man ska få släpet dit man vill.
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]