- tis 06 mar 2018, 18:50
Hej
Jag hör missljud när motorn är kall. Det blir mer ljud när jag gasar eller svänger full sväng med ratten.
De misstänker att der är servopumpen som håller på att gå sönder.
De har bytt servooljan och då har det blivit tystare i 2 dygn, sedan kom minusgraderna mm och missljudet är tillbaka igen. Som sagt ljudet försvinner när man kört i typ 5-10 minuter. De dagarna då det varit extra kallt kan ljudet varit kvar länge...
Men själva servostyrningen och allt annat fungerar perfekt?
Enligt Volvo så är det en speciell servo pump som sitter i V8-an och så kostar det 4800 för pumpen plus 8300 för arbetet.
Den pumpen hittar man inte begagnad så lätt.
Men är det någon som kan ge mig ett råd?
Måste det bytas?
Känner Ni igen problemet?
Jag hört att "Lubegard Power Steering Fluid Protectant" kan lösa problem med ljudet men pumpen kan ändå gå sönder...?
Är det dumt att vänta tills pumpen gått sönder?
Är det säkert att det är servo pumpen som spökar enligt dessa beskrivningar?
HJÄLP
Tack
Jag hör missljud när motorn är kall. Det blir mer ljud när jag gasar eller svänger full sväng med ratten.
De misstänker att der är servopumpen som håller på att gå sönder.
De har bytt servooljan och då har det blivit tystare i 2 dygn, sedan kom minusgraderna mm och missljudet är tillbaka igen. Som sagt ljudet försvinner när man kört i typ 5-10 minuter. De dagarna då det varit extra kallt kan ljudet varit kvar länge...
Men själva servostyrningen och allt annat fungerar perfekt?
Enligt Volvo så är det en speciell servo pump som sitter i V8-an och så kostar det 4800 för pumpen plus 8300 för arbetet.
Den pumpen hittar man inte begagnad så lätt.
Men är det någon som kan ge mig ett råd?
Måste det bytas?
Känner Ni igen problemet?
Jag hört att "Lubegard Power Steering Fluid Protectant" kan lösa problem med ljudet men pumpen kan ändå gå sönder...?
Är det dumt att vänta tills pumpen gått sönder?
Är det säkert att det är servo pumpen som spökar enligt dessa beskrivningar?
HJÄLP
Tack
Senast redigerad av 1 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gånger.
- By jasselito