Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har under en längre tid hört ett ljud som verkar komma från remsidan. Det är svårt att beskriva hur det låter men skall försöka ändå.

Om man varvar upp motorn när den har blivit varm till ca 1500-2000rpm så hörs ett ljud som påminner väldigt mycket om servoljud, om jag ligger på farthållaren i 110kmh så hörs ingenting för då är det vindbrus och annat som hämmar misstänker jag, men när man kör av motorvägen och automatlådan växlar ner så hörs ljudet väldigt mycket (bifogar ett filmklipp där man hör ljudet i vissa fall nedan).

Jag har funderat länge på om det är automatlådan som skapar ljudet så jag var inne hos Mechanum och köpte olja för ett byte nu i framtiden. Jag passade då också på att fånga en volvomekaniker som kunde lyssna på ljudet när jag varvar motorn. Han pratade om att han tror det är nåt med servot, tydligen sitter det något filter i behållaren som kan bli fullt(?) och att det är ett ganska vanligt problem så det fanns nån bulletin om att byta behållaren samt byta någon slang, är det något som ni här känner till?

Här är filmklippet:

Ljudet hörs främst vid 9 sekunder in i klippet.

Gäller en V70 MY10 2,4D (175hk)
Idag var bilen inne på felsökning. Det är servopumpen har dom konstaterat. Dom påstod också att bilen är lite trögstyrd och undrade om inte jag själv märkt det men det är ju svårt när man inte har haft en likadan bil tidigare så jag har inte känt av det. Hur som helst så har den rullat ganska precis 18 000 mil nu så det kan ju vara filtret i behållaren som geggat igen och skapat problemet med pumpen. Att byta den skulle kosta 9600:- :shock:

Jag tog då beslutet att försöka byta den själv istället, men det är nu jag har stött på lite problem. Jag är inte helt hundra på vilken pump jag skall ha. VIDA visar att det finns två st olika men att man skall gå på chassinummer och då har jag kommit fram till att rätt pump troligtvis är den med artikelnummer 36000790. Någon som vet om det är rätt? Sen kollar jag på lågmilat och begagnat som alternativ för att få ner kostnaderna lite. Spelar det någon roll om det är bensin/dieselmotor eller är det samma pump?

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]