Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, för en tid sedan började AC-kompressor låta illa. Jag fick remmen avklippt och har kört utan AC några månader.
Till slut bestämde jag mig för att byta kompressorn vilket gjordes härom dagen. AC rengjordes och fylldes även på.
Allt fungerar finfint nu, dock kör jag med AC avstängd pga osäkerhet kring vad som gäller.

Pga språkförbristningar har jag svårt att tolka vad mekkaren menar. Han påstår att kompressorn slutat fungera pga överhettning, då den elektriska fläkten inte fungerar som den ska. Tydligen ska det vara styrenheten som lever sitt eget liv enligt honom.

Förstår inte riktigt hur han kunde komma fram till detta då det är nollgradigt ute, och fläkten endast ska gå igång när det är varmt?

Hade uppskattat om någon kunde komma med lite klarhet i frågan.

Bilen är en XC70 2008.
Så enkelt som att fläkten bara skall gå igång när det är varmt är det inte. På min V70 -15 går fläkten på lågvarv även när det är kallt ute så snart ACn är på.
Om elkylfläkten inte funkar är ju det inte bra. Men det gör inte att kompressor pajar. Det som händer är att trycket i ac-systemet blir för högt och till slut skjuter gasen ut genom säkerhetsventilen som sitter på kompressorn. Det brukar iallafall för det mesta sitta en säkerhetsventil. Alternativt att det också sitter en pressostat som bryter för högt tryck.
Så det som borde hända är att du får köldmediebrist i systemet. Och därmed dålig eller ingen kyla. Kompressorn ska inte ta skada av att fläkten inte går..

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Fläktens funktion med avseende på AC är att kyla det köldmedium som strömmar genom kondensorn, d.v.s. den del av AC-systemet, placerad i kylarpaketet, där värmen från AC-systemet avges.

Hur man kan förvisso sig om att fläkten är fullständigt OK i precis alla avseenden vet jag inte. Men det finns felkoder för fel på fläktsystemet som åtminstone fångar vissa fel. Dessa koder går att läsa av med felkodsläsare specifikt avsedd för bilen, t.ex. VIDA/DiCE. Om de också fångas av en generisk OBD-läsare är jag osäker på. Styrenheten för fläkten (den du visade bild på i en annan tråd) styrs av ECM (motorstyrenheten). Det är alltså ECM som lagrar eventuella felkoder.
MrXX skrev:Hej, för en tid sedan började AC-kompressor låta illa. Jag fick remmen avklippt och har kört utan AC några månader.
Till slut bestämde jag mig för att byta kompressorn vilket gjordes härom dagen. AC rengjordes och fylldes även på.
Allt fungerar finfint nu, dock kör jag med AC avstängd pga osäkerhet kring vad som gäller.
___ Del 2
Pga språkförbristningar har jag svårt att tolka vad mekkaren menar. Han påstår att kompressorn slutat fungera pga överhettning, då den elektriska fläkten inte fungerar som den ska. Tydligen ska det vara styrenheten som lever sitt eget liv enligt honom.

Förstår inte riktigt hur han kunde komma fram till detta då det är nollgradigt ute, och fläkten endast ska gå igång när det är varmt?

Hade uppskattat om någon kunde komma med lite klarhet i frågan.

Bilen är en XC70 2008.
Jag har svårt att förstå vad du berättar.

I ena delen så har du fått din AC åtgärdad med en ny kompressor & återfyllning, sedan säger du att du inte använder den. Det normala är att AC alltid är aktiverat sommar som vinter, under vintertid så är det betydelsefullt för att avfukta kupén bla. Du använder inte detta pga att du känner dig osäker?

Berätta mer, jag förstår inte. Har du ett fungerande system så använder du det. Fungerar det inte så reklamerar du. Du säger att det fungerar finfint, på vilket sätt har du avgjort detta?

Det jag märkt som del 2 ovan, ser detta som helt orelevant. Fungerar det inte så behöver det åtgärdas och att jiddra med info som du visar (förmodat från reparatören) tyder på att det återstår fel som behöver åtgärdas av en kompetent reparatör.

En kompetent reparatör fixar de fel som finns, kommer inte med en massa undanflykter om vad det kan vara som gjorde att det inte gick att åtgärda. Låter helt galet detta.
MrXX skrev:Ok!

Det rekommenderas att jag får eventuella felkoder avlästa för att undvika nya problem med kompressor med andra ord?
Att få felkoder avlästa av någon kompetent person med rätt utrustning är inte fel. Men som andra redan varit inne på borde inte kompressorn gå sönder på grund av att fläkten inte funkar som den skall. Däremot kan du få dålig funktion på ACn (dålig kyla, bristande avfuktning) om fläkten fallerar (plus otillräcklig motorkylning om det är mycket varmt ute och/eller motorn belastas hårt).

Var har du fått kompressorn bytt? Jag tycker som Leopold att den som bytte kompressor borde ha kollat av om AC-systemet i övrigt var OK och klargjort vilka ytterligare reparationer som ev. behövde göras.
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]