Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 från 2009. Igår skruvade jag fast en kupevärmare vid passagerarplatsen på sidan av mittkonsolen där man brukar skruva fast värmarna.
Idag när värmarn gått igång så gick larmet då bilen trodde nån gjorde inbrott....?! Har larmet triggats av vibrationerna? Själva kabeldragning och kontakt har monterats av Bilia för många år sedan men någon kupevärmare verkar aldrig ha blivit fast monterad av tidigare ägare vilket jag gjorde först nu. Måste man ha nån vibrationsdämpare eller nått?!
Hej
Det där förekommer. Det är tydligen sensoerna i taket som ställer till det då dom känner av luftrörelserna i bilen.
Om jag inte ljuger helt så finns det programvara med lägre känslighet att installera.
Du kan även tejpa för sensorerna i taket eller välja reducerad larmnivå i bilen. Då stängs sensorerna i taket av. Då får du frågan varje gång du slår av tändningen och du bekräftar reducerat larm med enter-knappen.

Mvh
Jag skulle rekommendera alternativ två, Reducerad larmnivå. Då har du lättare att välja, och kan ha fullt skydd när du parkerar "på stan".
De sitter i huset till den bakre kupébelysningen. Men som sagt ovan, testa att bara stänga av den delen av larmet först, så vet du att det är det som är problemet. Om man inte använder värmaren för ofta går det ju utmärkt att använda avstängningsfunktionen, utan att tröttna på den.
Det ska även gå att placera/vinkla den bättre så att den inte reagerar, vet att det finns tidigare poster om det i forumet.
Har ingen värmare själv tyvärr (snål hyresvärd som inte vill montera stolpar, trots att man kan betala för platsen då :p, så jag har inte full koll på hur man ska placera om den.
monza skrev:Hej
Det där förekommer. Det är tydligen sensoerna i taket som ställer till det då dom känner av luftrörelserna i bilen.
Om jag inte ljuger helt så finns det programvara med lägre känslighet att installera.
Du kan även tejpa för sensorerna i taket eller välja reducerad larmnivå i bilen. Då stängs sensorerna i taket av. Då får du frågan varje gång du slår av tändningen och du bekräftar reducerat larm med enter-knappen.

Mvh
Stämmer delvis. Det finns ingen mjukvara för lägre känslighet, det finns däremot mjukvara för rörelsesensor på och av.

Även om man kör in "rörelsesensor av" så ser menyn likadan ut. Man kan fortfarande välja "fråga vid urstigning" men det är meningslöst eftersom det inte längre finns någon sensor att stänga av. Därför bockar man inte i den, då slipper man frågan varje gång man stänger av bilen.
Enligt Volvos rekommendationer skall värmaren placeras så att luftflödet riktas uppåt, inte åt sidan, för att minimera problem med rörelsesensorn. De säger också att en bra placering är under passagerarstolen men jag vet inte hur det tänker där. Finns det plats och blir det inte för varmt lokalt?

Slutligen vill jag minnas att rörelsesensorn modifierats efter hand och att den nyare sensorn är mindre benägen att utlösa falsklarm på grund av luft från värmare än den äldre. Vill också minnas att den nyare sensorn kan eftermonteras i äldre bilar.
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]