Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
I instrumentpanelen finns ju en ikon med en bränslepump, som anger innehållet i bränsletanken. Så här ser det ut:

Bild
Alldeles till höger om ikonpumpen finns det en trekantig pil. Vad vill den pilen visa eller tala om?

Jag har sökt febrilt i instruktionsboken, men hittar inget om pilen. Den finns visserligen med på en bild vid förklaringar om instrumentpanelen, liknande min bild här, men det förklaras inget om pilen.

Bilen är en V70 2.0F -08.
av UnleashFusion
Den trekantiga ikonen bredvid pumpen indikerar bara vilken sida av bilen den pumpen sitter vid, tex. i bilden, på alla v70 så sitter den på högra sidan. Tvärt om den hade visat pilen åt vänster om pumpen
av Rådlös
OK! Tack. Så enkelt.

I sammanhanget kan jag berätta att på sextiotalet hade en bekant en Simca, en fransk bil av femtiotalsmodell. Det fanns inget synligt tanklock på den bilen. Man fick svänga ena bakljuset åt sidan, satt på gångjärn, så fanns tanklocket där innanför. Min bekant kände inte till detta när han köpte bilen, men löste det på så vis att han körde in på en bensinstation och kollade var servicekillen öppnade tanklocket. Ett mardrömsläge med lite slitna kablar och några droppar bensinspill. :shock: :shock: :shock:

Vi måste påpeka att vid den här tiden fanns det fortfarande servciepersonal på bensinstationer. Ibland kollade dom oljan och putsade framrutan utan att man bad om det.
Senare kom det "Självtankstationer" och bränslet blev något öre billigare, för en kort tid och man fick kolla sin olja själv och putsa rutan själv. En liter bensin kostade runt en krona vid den här tiden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tanklocket är det alltså som sitter till höger. Det här är en vedertagen symbol, används av många biltillverkare. Men jag kan inte låta bli att undra hur den skulle sett ut om locket suttit innanför baklyktan? En gång körde jag DAF 66. Där satt tanklocket innanför bakre nummerskylten. En del bilmodeller har haft påfyllningen framför torpedväggen.
av oldtimersmc
Kolla bild nummer sju tanklocket till en 1958 Olds88 dvs "kromolds"

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 6716072547
Samtliga mina gamla Jänkare har haft tanklocket bakom nummerskylten, en riktigt farlig placering.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]