- lör 06 jan 2018, 19:00
Nä, jag tycker också jag har koll på hur lådan växlar men ibland växlar dessa lådorna ändå lite när man inte förväntar sig det. Som sagt en kul visualisering. Draget till sin spets, behöver man verkligen en varvräknare? Jag använder den mycket men den är ju inte oumbärlig heller och varken du eller jag som har automatlåda har några växlingar man kan glömma göra. (Men ärligt talat så nä, hade power-mätaren försvunnit hade jag nog inte saknat den men kul grej när den ändå finns).
Det verkar ju faktiskt vara möjligt att installera TFT-DIM:en på äldre bilar nu, någon klipsk person kollade på kopplingscheman och såg att DIM i MY14-bilarna hade två extra CAN-matningar vilka kan tillföras från OBD-II-uttaget på äldre bilarna. Men så långt har jag inte kommit ännu, nej. Det är farsgubben som har en nyare Volvo jag av outgrundliga anledningar tillåts bakom ratten på lite nu och då. Men det är jag ju glad för, finns en del knappar och vred att leka med som inte finns i min bil :)
andersuw skrev:Jag har heller inte något emot skeumorfism så länge den är ett effektivt sätt att kommunicera, såsom exempelvis den ikon med en gammaldags termometer som i Volvoinstrumentet används för att visa att det är temperatur som visas av mätaren omedelbart till vänster om den stora "holken". Däremot stör jag mig på den när den är uppenbart ineffektiv, såsom exempelvis Volvos val att visa kylvätsketemperaturen med visare på en skala, tillika en helt sifferlös sådan, som i ett gammaldags analogt instrument. Mycket effektivare i alla hänseenden, inklusive den utrymmesbesparing man kunnat göra i syfte att visa ytterligare information, vore ett par siffror som anger temperaturen i grader och visas i blått vid värden under normal arbetstemperatur, i grönt vid normal arbetstemperatur och i rött när temperaturen överstiger den normala.Jag vet inte om detta stämmer, men vad jag vill minnas ha framförts i andra trådar är att t.ex verkstadskunder kunde ha snabbt till att framföra att temperaturmätaren visade lite för mycket eller lite för lite när det i själva verket var helt normala värden och att man ungefär på den vägen införde "filtrerade" mätvärden på kylarvätskan. Den är inte bra, men den är bättre än att vara helt utan. I min S80 är man helt blind medan man med det digitala instrumentet iallafall har en liiiten fingervisning om hur tempen ändras. Främst vintertid det är användbart att se hur länge bilen är iskall och när den kommit upp i 65°C eller vad nedre tröskelvärdet är för att nålen ska ligga i mitten.
Det jag tror Volvo kan ha gjort rätt i är att nöja sig med en stor mätartavla i mitten istället för de konventionella två. Man har därigenom kunnat forma hela instrumentet så att det i viss mån följer rattkransens rundade form och därmed till alla delar är lätt att överblicka genom "hålet" i ratten. Estetiskt har jag heller inget emot den vertikala varvräknaren i "Elegance-läget", vilket var det läge jag till en början använde. Numera föredrar jag dock "Performance-läget" eftersom jag tycker det gör det lättare att snabbt och precist läsa av både hastighet och varv. Själva "holken" (metallrörsbiten i mitten) tycker jag dock är både ful och onödig. Ett ansträngt försök till "sportighet" av "billigaste" slag.
Vad man tycker det är intressant att titta på är förstås en fråga om tycke och smak. Själv resonerar jag på just den här punkten ungefär som Leopold. Behöver ingen mätare av det här slaget för att förstå mig på hur jag skall hantera motor och växellåda. Det kan och vill jag göra med "ryggmärgen". Även en gammaldags mätare för insugstrycket av det slag apersson850 nämnde vore i mitt tycke bättre än "power guiden". Då kan man åtminstone se om gasspjäll och turbo uppför sig på förväntat sätt.
Om jag fattat "power guiden" rätt visar den för övrigt inte högre tillgänglig effekt för att turbon börjar ladda utan för att varvtalet stiger. När varvet går upp ökar den maximala effekt motorn potentiellt kan leverera. Men det vet vi ju utan hjälp av någon mätare.
Från vilken/vilka bilar härstammar för övrigt dina erfarenheter av det digitala instrumentet? För du har väl inte lyckats klämma dit ett sådant i din S80 -07 och få det att fungera? Frågar bara av rent personlig nyfikenhet, inget annat. :D
Nä, jag tycker också jag har koll på hur lådan växlar men ibland växlar dessa lådorna ändå lite när man inte förväntar sig det. Som sagt en kul visualisering. Draget till sin spets, behöver man verkligen en varvräknare? Jag använder den mycket men den är ju inte oumbärlig heller och varken du eller jag som har automatlåda har några växlingar man kan glömma göra. (Men ärligt talat så nä, hade power-mätaren försvunnit hade jag nog inte saknat den men kul grej när den ändå finns).
Det verkar ju faktiskt vara möjligt att installera TFT-DIM:en på äldre bilar nu, någon klipsk person kollade på kopplingscheman och såg att DIM i MY14-bilarna hade två extra CAN-matningar vilka kan tillföras från OBD-II-uttaget på äldre bilarna. Men så långt har jag inte kommit ännu, nej. Det är farsgubben som har en nyare Volvo jag av outgrundliga anledningar tillåts bakom ratten på lite nu och då. Men det är jag ju glad för, finns en del knappar och vred att leka med som inte finns i min bil :)

- By Raktidiket