Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

riiiichard skrev:
dannesk skrev:Jag bytte bussningarna på min V70 my11 någon månad efter Volvo tyckte att de skulle bytas efter de sett att de var lite spruckna på servicen. Fick betala ca 3000kr för byte båda sidor och bilen bilen vart mkt stabilare på vägen, märktes med vinterdäck men också med sommardäcken.
Ja min känns lite svajig nu med vintersulorna på. 3000kr var inte så farligt.

Dessutom äter bilen däck när just den bussningen är dålig.

Det finns inga pengar att tjäna att vänta med bytet.

Läste någonstans att V60 R-Design hade en exakt likadan bussning som är styvare och passar även dom här bilarna.
Någon som VET?
Bussningarna är ju ingen roligt grej att byta själv och kräver ju specialverktyg så 3000kr tyckte jag inte vart dyrt. Gjorde samtidigt en 4-hjulsmätning/inställning iom att bilen åt däck ojämnt vilket avtog helt efter detta var utfört.
Blir sjukt nyfiken på denna tråden för mina bussningar bak har också börjat gnissla och Bilia anmärkte på dom vid service.
Konstigt nog märkte Bilprovning inget av detta.

Det skumma är att bilen blev sjukt tungrullad och drog mycket mer bensin med nya dubbdäcken. Kan detta vara relaterat till denna bussningen för däcken funkade bra på förra XC70:n?
Har Volvo plockat fram någon nyare variant som skyddar mot salt och vårt väder här?

Jag fick ett pris av Bilia inkl hjulinställning på 6500kr. Är det rimligt eller vad säger ni andra som fått det fixat?
Volvo_S60 skrev:Har Volvo plockat fram någon nyare variant som skyddar mot salt och vårt väder här?
Volvoverkstäderna monterar numera tätningar på bussningarna för att minska rostangreppen på bussningshöljet. Hur mycket det hjälper skall jag låta vara osagt. Men man kan ju alltid hoppas.
Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]

Hjullagerproblemer

Jeg har en 2007-modell XC70 som har gått run[…]

Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]