Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Hmm, clona ECUn går tydligen..............får man köpa en ECU bosch edu17 på skroten tro?
av Robban12
Derank skrev:Är det teknisk möjligt att ha 2 ECU som på den gamla goda tiden, en trimmad en orginal, jag förstår att ecun innehåller serienummer/start/stöldspärr osv men är det tekninsk möjligt? Skrotar man alla beggade ECU idag, el går de att progga om, någon som vet hur det ligger till.

Att den går att ersätta, det är givet, men vade krävs?

Jag förmodat att någon redan skulle gjort det om det var möjligt men vad är det som gör att det inte går, på Ford vet jag att många av de nya ECUerna bara går att progga en gång.

Till vilken nytta?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Skulle ju vara smidigt om man skulle skaffa en trimuppdatering som inte kör med PPC/liknande t.ex. Skicka den ena, men fortfarande ha bilen körbar.
av Robban12
Steffe3 skrev:Skulle ju vara smidigt om man skulle skaffa en trimuppdatering som inte kör med PPC/liknande t.ex. Skicka den ena, men fortfarande ha bilen körbar.

Det är allt annat än smidigt
Användarvisningsbild
av Derank
Robban12 skrev:
Derank skrev:Är det teknisk möjligt att ha 2 ECU som på den gamla goda tiden, en trimmad en orginal, jag förstår att ecun innehåller serienummer/start/stöldspärr osv men är det tekninsk möjligt? Skrotar man alla beggade ECU idag, el går de att progga om, någon som vet hur det ligger till.

Att den går att ersätta, det är givet, men vade krävs?

Jag förmodat att någon redan skulle gjort det om det var möjligt men vad är det som gör att det inte går, på Ford vet jag att många av de nya ECUerna bara går att progga en gång.

Till vilken nytta?
Mest i experiment syfte.......
Användarvisningsbild
av nicwei01
Har kört 5000 mil med mitt RICA trim på 275hk, inga problem, har dock varit noga med olje/filerbyten och givit sjutton i att gasa när grejerna är kalla
Användarvisningsbild
av Derank
Det håller men man får köra med förstånd och kan få problem med värmen och onödigt slitage om man kör hårt., när jag optimerade min så drog vi ner D4an till ca 250HK och 500nm då jag kör som en biltjuv. Max jag kunde få då var 275HK och 530nm ( då är man på gränsen och tullar ) . Men vi höll oss till 500nm ( som lådan är specad för ) och 250HK ( mer hade gett mig onödigt slitage och förmodligen värmeproblem )
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]