Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag blir svettig av allt ni skriver med de jobb som eventuellt behövs / krävs göra. Tänkte jag skulle slå en pling till volvo imorgon ang. Detta då jag har andra ärenden där också så ska jag se vad man får för svar :)

Såg förresten en video för ett tag sedan på när en snubbe tog "projektorögat" från xenonstrålkastare å satte den i halogenstrålkastaren med xenonkit på en Golf 5a. Detta låter mer troligt nu om inte dom är allt för olik i konstruktionen
Om du inte är bekant med begreppet Carconfig, så är det alltså nåt som Volvo har hittat på för att strukturera sina mjukvaror. När en bil tillverkas så får den en viss Carconfig. Den innehåller dels de funktioner som bilen redan har, från fabrik, dels sånt som kan monteras i efterhand. All mjukvara som hanteras i verkstäderna hämtas via internet och styrs via Carconfig. Ska det gå att ladda in en mjukvara måste den antingen redan finnas i bilen (man har kanske fått byta en styrenhet där mjukvaran var lagrad), eller så ska den finnas med bland saker som de har stöd för att eftermontera.
För alla bilar ingår exempelvis möjligheten att sätta dit TRM, styrenheten för släpvagnsuttaget. Det är ju normalt att eftermontera. Vissa bilar kan få uppgradering från 5" till 7" display, beroende på vad de har för system från början. Inga bilar kan få tillagt en subwoofer, för den var man tvungen att få inbyggd i bilen från fabrik. Även om du river ner hela bilen, stoppar dit den och sen sätter ihop bilen igen, så kan Volvoverkstäderna inte ladda in mjukvaran som får liv i grejorna, för den möjligheten ingår inte i Carconfig.
Likadant är det alltså med Xenon. I Göteborg bestämde man sig för att antingen har man Xenon från fabrik, eller så har man det inte alls. Aldrig någonsin. Det är alltså därför verkstäderna inte kan ladda in mjukvara för Xenonstrålkastare i en bil som inte redan har funktionen. Har den det kan de uppdatera programmet, om någon uppdatering blir tillgänglig, men inte lägga dit den från början.

Det är detta som gör att vad du än hittar på blir det en "fullösning". Det går helt enkelt inte att få till den rätta funktionen i efterhand, med mindre än att muta någon i Göteborg, eller nåt liknande.
Detta är inget som är specifikt för Volvo. Även andra tillverkare bestämmer på motsvarande sätt vad som skall tillåtas vara eftermonterbart och vad som inte skall tillåtas vara det.
apersson850 skrev: Det är detta som gör att vad du än hittar på blir det en "fullösning". Det går helt enkelt inte att få till den rätta funktionen i efterhand, med mindre än att muta någon i Göteborg, eller nåt liknande.
Uppskattar verkligen att du tog dig tiden att fördjupa dig i det. Nu hänger jag med ! :) Volvo sa kort och gott att de inte var möjligt heller.

Enklast är ju givetvis att byta ut den mot en annan v70 med xenon från fabrik. Tyvärr så är jag en sån person som inte kan låta bli att pillra på saker så de skulle vara roligt och testa att bygga om strålkastarhusen som jag var inne på tidigare, behålla allt bakom reflektorn så man slipper mjukvaraproblemet. då det är så sjukt enkelt att bara byta ut inför besiktning på nyare volvos :P
Det finns förstås enklare sätt att montera xenonstrålkastare än att bygga om en halogenare men kruxet är att du inte kommer att få nivåregleringen att fungera och därför bör du avstå. Handlar mindre om vad som är tekniskt möjligt och mer om vad man bör och inte bör göra.

På P2:orna kunde man demontera CEM:en och låta kunniga (typ firmor) programmera om carconfigen. Om det är någonting som är möjligt även för P3:orna så borde det ju vara möjligt att aktivera xenon-strålkastarna där och montera nivågivarna. Då har du verkligen något att pilla med.
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]