Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Hmm. Gå till trafiklägeskartan jag länkade till och välj "Restriktioner" i menyn till höger. Hur många vägarbeten ser du (markerade med vägmärket för vägarbete eller vägmärket för fordonstrafik förbjuden) och hur många tillfälliga/plötsliga hinder (markerade med vägmärket för annan fara, med ett likartat märke fast med liggande streck för olycka, eller märket för köbildning)?

RTIn i min gamla 02:a envisades av någon anledning med att läsa upp varenda vägarbete längs rutter i Sverige och fråga om jag ville undvika dem. Det ville jag förstås så gott som aldrig eftersom de i de allra flesta fall inte utgör något allvarligt hinder. Jag vet inte hur många sådana lätt överflödiga frågor jag "tryckt bort" genom åren. Däremot kan jag knappt erinra mig ett enda fall där jag fick varning för tillfälliga/plötsliga problem. Utomlands var det dessbättre precis tvärtom: Bara frågor om saker av verklig betydelse, oftast av tillfällig/plötslig art, där jag i de flesta fall svarade ja på frågan om jag ville bli omdirigerad.

Sedan är det ju tråkigt om de missade avstängningen av väg 120 men jag är nog beredd att tro att den typen av missar är mer undantag än regel. Dessbättre kan det dock vara så att de nu skärpt sig när det gäller att rapportera tillfälliga/plötsliga faror/hinder. Det vore utomordentligt glädjande i så fall.

P.S. När det gäller just ditt närområde ser jag också att de nu har kläm på att väg 124 mellan Ljungby och Liatorp är avstängd för broarbete vid Helge å. Så viss koll har de trots allt även på vad som händer i Smålands djupa skogar. Det verkar däremot inte Google Maps ha. Där finns avstängningen inte med. ;-)
Användarvisningsbild
av frasse4
Även om det finns många fördelar med inbyggd är det ju också en nackdel att den är just alltid i bilen. Ska jag åka någonstans kollar jag gärna kartan i mobilen kvällen innan hur jag ska köra och då är det ju bara ett knapptryck att starta navigeringen. Jag skulle ju inte sätta mig i bilen dagen innan och fippla.

Sedan händer det ju allt oftare att man ska till någon och de bara delar sin position med maps på ex. messenger. Då är det bara att trycka navigera för att köra med mobilen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:Räcker kanske för dig. Själv ställer jag högre krav.
Smaken är delad, Vad som ses som ett högt krav är ytterst individuellt. De krav jag har uppfylls överhuvudtaget inte av en inbyggd Navi i dagsläget. Att klassa det som högre eller lägre är meningslöst.
av andersuw
Derank sa apropå på min lista här över fördelar med inbyggd navi att mobilen räcker. Det gör den däremot inte för mig. Alltså svarade jag honom att jag ställer högre krav. Jag vill ha både fördelarna med inbyggd navi och fördelarna med naviförsedd mobil. Därför har jag både och, inte bara det ena.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
frasse4 skrev:Även om det finns många fördelar med inbyggd är det ju också en nackdel att den är just alltid i bilen. Ska jag åka någonstans kollar jag gärna kartan i mobilen kvällen innan hur jag ska köra och då är det ju bara ett knapptryck att starta navigeringen. Jag skulle ju inte sätta mig i bilen dagen innan och fippla.

Sedan händer det ju allt oftare att man ska till någon och de bara delar sin position med maps på ex. messenger. Då är det bara att trycka navigera för att köra med mobilen...
Även jag kollar gärna rutten i mobilen (eller ännu hellre på datorn, har den portabla med mig så snart jag är på långresa) kvällen innan jag skall åka. Sedan är det ju bara att vid behov skicka över de destinationer man behöver till bilen via nätet.
av andersuw
Momentum skrev:Tror att det inte är trafikverket som hanterar TCM i sverige, utan lokalradiostationerna, därför kan det vara stora skillnader i kvaliten
Jo Trafikverket hanterar TMC (dock ej TCM som är en TV-kanal ;-) ). Vad lokalradiostationerna svarar för är bara själva utsändningen som säkert är automatiserad. Se här:

http://www.trafikverket.se/resa-och-tra ... ikledning/
Momentum skrev:Men nyare Volvo:s har tydligen RTTI - Real Time Traffic Information - som måste motsvara "Google traffic"
Ja Volvo ser ut att ha träffat avtal med ett företag kallat Inrix som ger utökad trafikinformation via Internet när bilen är uppkopplad mot nätet. Men man har inte tagit bort TMC-möjligheten.

http://inrix.com/press-releases/volvo-traffic/
av andersuw
Apropå Trafikverkets rapportering av läget i trafiken och möjligheterna att se den i mobilen:

Trafikverket har en särskild mobilversion av sin trafiklägessajt. Täcker inte bara vägtrafik utan även färjor och tåg. Halkprognos finns också. Man hittar den om man "googlar" på "läget i trafiken mobil". Har lagt upp den som en egen ikon på "skrivbordet" i mobilen.

Det finns också en särskild app kallad "Live Trafik" med vars hjälp man själv kan rapportera in sådant man anser bör rapporteras och se vad andra rapporterat in. Mer info om den här:

http://www.trafikverket.se/tjanster/Anm ... ve-Trafik/

Klickar man på en händelse på kartan i appen får man inte bara upp mer information om händelsen. Man flyttas också över till en kartbild från Google Maps som visar trafikflödet runt händelsen. Bra kombination. Google Maps ger bara info om flödet, inte händelsen.
av andersuw
Uppdaterar tråden lite genom att påpeka att den inbyggda navigatorn i Volvobilar med Sensus Connect (Internetanslutet infotainment; kom i MY -15 på V70) nu kan uppgraderas med RTTI (Real Time Traffic Information), d.v.s. ett system som levererar trafikinformation i realtid via Internet på ungefär samma sätt som Google Maps och Waze. Det handlar om en ren mjukvaruuppgradering som enligt uppgift skall kosta runt 700 kr. Se t.ex. här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 03962/2015
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010