Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej det är klart att navin inte kan väcka bilen för att ge den ström. Och om navin inte har någon avstängningsknapp eller om den knappen inte använts till att stänga av navin kommer den förstås att gå igång om bilen av annan anledning (t.ex. parkeringsvärmarkörning) plötsligt ger den lite kräm.

Å andra sidan ser jag inte varför navin skulle uppföra sig annorlunda när strömmen sedan försvinner igen än den gör när den tappar strömmen varje gång man stannar och parkerar. Tappad ström som tappad ström.
Vojje skrev:gissar att problemet är att TomTom är avstängd tills bilen plötsligt strömför 12V uttaget och startar TomTom.
När sedan bilen släcker 12V uttaget igen stängs inte TpmTom av utan hamnar i sparläge vilket tillslut dränerar navigatorns batteri...
Fattar inte hur navigatorns ska kunna påkalla bilen om ström...?
Precis så är det. Tomtom går igång så fort den får ström.
När man sedan stänger av strömmen går den i viloläge, men det klarar den inte hur länge som helst.
Jag har kommit på bilen/Tomtom att vara igång när jag ska låsa upp och då har bilen av sig själv matat navigatorn med ström.
andersuw skrev:Nej det är klart att navin inte kan väcka bilen för att ge den ström. Och om navin inte har någon avstängningsknapp eller om den knappen inte använts till att stänga av navin kommer den förstås att gå igång om bilen av annan anledning (t.ex. parkeringsvärmarkörning) plötsligt ger den lite kräm.

Å andra sidan ser jag inte varför navin skulle uppföra sig annorlunda när strömmen sedan försvinner igen än den gör när den tappar strömmen varje gång man stannar och parkerar. Tappad ström som tappad ström.
Den kan stängas av genom att man håller inne en knapp fem sekunder och därefter petar på skärmens stäng av symbol eller så går den in i strömsparläge, alltså den är i gång men skärmen är släkt mm. I det senare läget tar den en del ström och det vill jag undvika då den tar en jäkla tid att starta med tomt batteri av någon anledning. Enda lösningen är ju att dra ur 12v pluggen när man stannar, annars väcker bilen den efter ett tag.
Jag drar mig till minnes att vi haft en diskussion här om ifall det alls är någon mening att ha inbyggd navigation, eller om man lika gärna kan ha en Garmin/TomTom/välj_fabrikat...

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]