Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Terrängkörning är sällan komfortabelt. Skakar och dunkar i alla riktningar. Servostyrning är i alla fall bra att ha. Minskar på rattens vilda snurrande hit och dit om man trycker hjulet mot en sten eller nåt.

Själv körde jag mest lastbil i armén. När det var mindre varianter var det sällan 903 (Valpen), för vi var ett "prioriterat förband", som hade uppgraderats till 1112 m.fl.
Nu nöjer jag mig med att terrängköra med XC70, så det blir inte lika vilda övningar som på den tiden när vi lastbilsförare hade som slogan "Här har de kört med stridsvagn - här kan vi köra!".
V70_2005 skrev:Hej!

Funderar på en V alt. XC70 från 2014-16.

När jag surfar runt och letar bilar som inte har gått så långt och har dom större motorerna är det svårt att förstå vilka bilar som har t.ex. adaptiv farthållare, autobroms (och hur den fungerar) samt t.ex. stannar och kör iväg själv i bilköer då informationen ganska ofta är ofullständig på bilfirmornas sidor.

Finns det något speciellt man kan göra för att förstå hur bilen är utrustad? Jag vet inte hur bilarna kunde specas då och har inte koll på hur dom olika autobromssystemen fungerar på olika årsmodeller med kameror och radar etc.
Jag var i samma läge och tyckte då det var enklast att se på farthållarens knappar om det fanns adaptiv farthållare eller inte, det finns nästan alltid en bild där ratten syns tydligt. Det du letar efter är knappar för ökning eller minskning av avståndet för den adaptiva fart hållaren (<->/<—>) som ersätter beredskapsläge och återta.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]