Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addeer
Jag var och provade den nya Ford Mondeo kombi som finns med 2.0 145 hk bara för att få känna på hur det känns med den motorn som ju är den som kommer att sitta i V70 2.0F.
Det var inte kul.....fan så seg och den orkade inte varva upp speciellt snabbt heller, ok den går ju att köra (fisköra isåfall) men med den motorn så är ju körglädjen helt borta. Vill man köra lite aktivt så får man ju plåga den till max hela tiden........inte kul.
Min nuvarande bil V70 (140hk) har ju i alla fall mera vrid och enligt ett test i Teknikens Värld 140hk på drivhjulen, 150 i motorn. (i ett jämf test med Saab 9-5).
Enligt specarna så blir V70:n ca 100kg tyngre än Mondeon oxå och tänk då när man har full tank och tar med hela familjen i den......näää jag för min del spolar V70 2.0F tycker inte det vore kul att ha en schysst bil som har en kass motor......
Senast redigerad av 1 addeer, redigerad totalt 0 gånger.
av caradioa
Kom igen BSR! Ge oss ett ordentligt ombyggnadskit för nuvarande 2.5t!
Hur kan detta vara möjligt att lansera en tråkig etanolsugis medans Saab erbjuder sina kunder sin befintliga bensinare med etanolkonvertering? Fy fan vilket missfoster till motor Ford fösöker lura oss på! Fuck you big time Ford!
av caradioa
Blir det inte lite fler hästar när man kör i etanolläge då? 200 hk låter lite väl lite i så fall

Och varför ska det behövas vänta till 2008??!!! Det bygger väl på Volvos nuvarande klassiska turbofemma?
av McDonald
caradioa skrev:Blir det inte lite fler hästar när man kör i etanolläge då? 200 hk låter lite väl lite i så fall

Och varför ska det behövas vänta till 2008??!!! Det bygger väl på Volvos nuvarande klassiska turbofemma?
Fler hästar kanske inofficiellt bli mer senare, 125 hästarn ger ju 138 enligt vissa mätningar. Så 200 kan ju förhoppningvis bli mer :D
Att man får vänta till 2008 beror säkert på underleverantörer av delar (andra ventiler, insprutare mm) till motorn som behöver den tiden.
Alla underleverantörer till Volvo har vad jag vet iaf rätt till 20 veckors omställningstid utan att Volvo kan påverka.
Påverka kan dom visst förresten men då blir det extra dyrt som Volvo måste betala... just nu skall det sparas i alla led :(

M
av addeer
Jag lägger ner köpartankarna på V70II den enda som jag tyckte var prisvärd var 2,0F men efter provat nya Mondeo 2,0 145 så lägger jag ner det. (se ovan)
2,5T är för dyr i drift och 2,4D börjar ju på 300000 och med enbart det nödvändigaste så blir det minst 25-30 lax till.
Nu lutar det åt en V70 2,4D Classic, den är ordentligt utrustad till bra pris och jävlar vad fint den gick (163hk, 6vxl man).
Den har ju inte samma "inne status" som V70II men det kan jag leva med :wink:
Användarvisningsbild
av nike69
addeer > citat:
Jag lägger ner köpartankarna på V70II den enda som jag tyckte var prisvärd var 2,0F men efter provat nya Mondeo 2,0 145 så lägger jag ner det.

Är det verkligen samma motor i mondeon som i volvon?
Som jag har förstått det ,så är Volvo dom som lanserar 2.0f först och Ford kommer först våren 2008 att använda samma motor.
Det är möjligt att jag har fel.Men så har jag läst i någon artikel i alla fall.
kom gärna med svar om ni vet ;)
av addeer
Vet inte exakt om det är samma motor men man får ju en aning om hur det känns med en stor och tung bil med 4 cyl 145hk dock väger Volvon ytterligare ca 100kg mer än Mondeon.
Tror väl knappast att Ford har släppt den nya Mondeon med en "gammal" motor skulle kunna tro att det är samma motor men att Volvo får släppa den först med etanoldrift varför kan man ju undra....
Även om det är en annan motor så kan det nog inte skilja så mycket skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är samma motor, en Fårrdmotor (grrrrr)
MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Vikten gör en del med

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]