Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
andersuw skrev:Att det känns som "chippat" jämfört med "original" stämmer säkert bra. Det är nämligen just vad det handlar om. Samtliga de bilar du beskriver har nämligen i allt väsentligt samma 5-cylindriga motor men med annan mjukvara för 181 hk jämfört med 163 hk. De nya 4-cylindriga VEA-motorer användes aldrig i V70 AWD, bara i de framhjulsdrivna bilarna från slutet av MY -14 och framåt.
Jo jag vet, hade siktet intställt på 5:an men hade inte klart för mig hur stor skillnad det var på hur dom upplevdes :-) Även om VEA:n hade funnits som AWD hade jag nog siktat på 5:an - allt under 2L slagvolym räknas som startmotor ;-)
av andersuw
Det är förstås helt upp till dig att avgöra vad du föredrar. :-) Och om AWD är väsentligt fanns det ju aldrig något annat än femman att välja på till V70. Motorvolymen tror jag dock inte har någon större betydelse för körkänslan i det här fallet. D4 181 hk VEA ger ju ungefär samma moment och ungefär samma maxeffekt vid ungefär samma varvtal som D4 181 hk med den gamla femman. Men VEA är snålare (särskilt på papperet men säkert också till någon del i verkligheten), brölar mindre (om man nu uppskattar en mer kultiverad motor), kommer med bättre automatlåda (i vart fall i mitt tycke) och är Euro 6 (vilket känns lite bättre med tanke på hur det resoneras om dieselförbud här och där). Men smaken är som bekant som baken. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Det lilla jag har kört med VEA så upplever jag den som "råare" i gången, när man kommer ner på lägre varvtal, typ en bit under 1500 r/min. Där man rätt ofta är med en modern diesel.
Däremot är varvvilligheten hos min gamla D5 betydligt bättre än många andra dieslar, så det är inget som jag upplevt som dramatiskt annorlunda. Fast jag tycker inte att dieslar "gör sig" på några högre varv, så det är sällan jag snurrar på i de regionerna ändå.
av andersuw
Jag har för liten erfarenhet av den gamla dieselfemman för att med bestämdhet uttala mig om hur jag personligen upplever den ifråga om gångkultur. Men ett återkommande tema i alla de testrapporter jag läst är att VEA-motorn upplevs som mer kultiverad både ifråga om ljud och "lenhet" (vibrationsfrihet). Med den åttaväxlade automaten tuffar man allt som oftast på vid 1300-1500 varv vid landsvägskörning (utom på motorväg där man dock fortfarande håller sig under 2000 varv hela vägen upp till 130 km/h verklig fart) och i mitt tycke går motorn i det registret ungefär så lent som jag föreställer mig att en diesel kan gå. När lådan väljer att segdra vid dessa varvtal istället för att växla ned kan man känna lite vibrationer. Men så är det ju på de flesta motorer och jag kan inte säga att jag upplever det som särskilt störande.
Användarvisningsbild
av apersson850
Just för dieslar har själva insprutningsförloppet stor betydelse. Det är exempelvis en markant skillnad på hur min D5 går, jämfört med en D5 i en 2008. Jag har provat båda.

Men annars är ju rent generellt fler cylindrar bättre.
Användarvisningsbild
av Urbis
andersuw skrev:Det är förstås helt upp till dig att avgöra vad du föredrar. :-) Och om AWD är väsentligt fanns det ju aldrig något annat än femman att välja på till V70. Motorvolymen tror jag dock inte har någon större betydelse för körkänslan i det här fallet. D4 181 hk VEA ger ju ungefär samma moment och ungefär samma maxeffekt vid ungefär samma varvtal som D4 181 hk med den gamla femman. Men VEA är snålare (särskilt på papperet men säkert också till någon del i verkligheten), brölar mindre (om man nu uppskattar en mer kultiverad motor), kommer med bättre automatlåda (i vart fall i mitt tycke) och är Euro 6 (vilket känns lite bättre med tanke på hur det resoneras om dieselförbud här och där). Men smaken är som bekant som baken. :D
Hmm, ska inte vara petig... Men min XC70-16 med gamla D4 181 HK är Euro6 faktiskt.
av andersuw
Helt OK att påpeka det. Jag kände redan till det och var på vippen att skriva det. Hoppade över det mest för att MickeO pratade om bilar från MY -13 till MY -15 och det var först sista året som gamla femman blev Euro 6, gissningsvis för att Volvo var tvungna att fixa det då. Men det är så klart en poäng att känna till hur det ligger till för dem som nu ser sig om efter en begagnad bil från de sista årsmodellerna av V70.
av andersuw
apersson850 skrev:Just för dieslar har själva insprutningsförloppet stor betydelse. Det är exempelvis en markant skillnad på hur min D5 går, jämfört med en D5 i en 2008. Jag har provat båda.

Men annars är ju rent generellt fler cylindrar bättre.
Du har säkert rätt i att insprutningsförloppet är av väsentlig betydelse för hur "lent" en diesel går (om man nu överhuvudtaget kan säga att en diesel går "lent" ;-) ). Men i det avseendet borde ju VEA-motorn om något vara ännu bättre även om den gamla motorn också gick framåt i det avseendet mellan -08 och -12. Fler cylindrar hjälper förstås också, allt annat lika. Å andra sidan är ju din lite momentstarkare än min vilket verkar i motsatt riktning. Men vid 1300 varv är ju fullt moment inte riktigt aktuellt.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]