Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En modern bil som vägrar att starta, men som startar upp andra enheter kommer att sätta en felkod. Som andra redan sagt, ta den till en riktig Volvo-verkstad som kan läsa ut koderna.
Jonasbjo skrev:
Nej den startar inte med hjälp av startkablar, men det konstiga är att den efter den varit på verkstaden funkar perfekt i två dagar och sen uppstår samma problem. Det får mig att tänka att det skulle vara att batteriet inte laddar upp när man kör (generatorproblem?) utan laddar ur efter två dagar? Låter det rimligt?
Det kan mycket väl vara så att den laddar ur batteriet på detta sättet. Men om du har generatorfel så kommer bilen att sätta en felkod för detta.

En sak man skulle kunna testa är att ladda upp batteriet fullt, koppla bort det ur bilen för att göra bilen helt strömlös. Och sen ansluta batteriet på nytt och prova att starta.
Daniel73 skrev:
Jonasbjo skrev: Det hade vrit rimligt men då skulle den startat med startkablar.

När byttes bränslefiltret?
Som jag förstod det kopplades startkablarna till ett batteri som står löst, om det då kopplas in på det tomma batteriet i bilen, så kan spänningen sjunka under det som startmotorn behöver.

I normala fall kopplas startkablarna till en bil med motorn igång, och som då kan ge extra "kräm" om det behövs.
Jonasbjo skrev:Hur kollar jag om den har bränsletryck? Det kan vara en förklaring för vid något enstaka tillfälle när jag trycker på startknappen så har den liksom hostat till men inte riktigt lyckats att starta.
Jag vet inte hur det ser ut nu; jag har ingen bensinare. Men på 850 satt det en mätventil på bränsleröret framför insprutarna.
least skrev:
Daniel73 skrev:
Jonasbjo skrev: Det hade vrit rimligt men då skulle den startat med startkablar.

När byttes bränslefiltret?
Som jag förstod det kopplades startkablarna till ett batteri som står löst, om det då kopplas in på det tomma batteriet i bilen, så kan spänningen sjunka under det som startmotorn behöver.

I normala fall kopplas startkablarna till en bil med motorn igång, och som då kan ge extra "kräm" om det behövs.
Ja, man bör koppla till en bil med motorn igång och på 1500rpm.
Gör man det och det ändå inte fungerar kan låg spänning uteslutas.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]