Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LottaGroning
Frågade häromdagen min erfarna PT om kabelskador i motorrummet och fick då till svar att det endast uppstår på bilar med dieselmotor
pga vibrationer och annan kabelväg vid batterilådan. Är det så eller finns det någon med erfarenhet av kabelstrul i motorrummet med bensinmotor?
Isåfall efter hur lång tid och miltal?
av Rådlös
Kabelfel i motorrum beror nog på vilken modell du frågar om. Volvo hade ett känt fel som visade sig både i B18/B20-motorerna (kanske B30 också?) och i alla varianter av B21/B23/B230-motorerna. Det var kabeln från oljetrycksgivaren till panelinstrumentet där isoleringen skavdes och oljetryckslampan fellarmade. Jag har varit med om det i en handfull av dom olika modellerna. Det finns också uppgifter om att kablar som ligger i en kabelstam kan vara känsliga för kombinationen olja och värme från grenrör. Isoleringen kan torka/lösas upp och spricka inne i en kabelstam med skyddshölje Om då två eller fler kablar blir skadade på samma sträcka så är det ju som upplagt för en kortis eller överledning när nerbrytningen har fått pågå några år.
Hur det är i dagens bilar vet jag inte. Jag har kört min nuvarande V70 -08 ca 9000 mil och där har det inte varit något sådant fel, ännu.
Hur kan detta vara möjligt, med olja och värme? Ja, vanliga RK-kablar har en isolering av PVC. Det finns ju kablar som används till t.ex el-motorvärmare. Dom heter RDOE på elektrikerspråk. Där skall varje enskild kabel och ytterhöljet vara isolerade med oljebeständig gummiisolering.
Användarvisningsbild
av apersson850
I mitt fall berodde kabelskadan på att en kabelstam låg mot en vass plastkant och det gnagde till sist av kabeln. Rent mekaniskt, alltså.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]