Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Glöm inte svart våtdräkt på dig själv. I alla väder. När sommaren är som den brukar passar den direkt, och skulle sommaren råka bli ovanlig har tre mm neopren rätt bra solskyddsfaktor. Passar till glasögonen.
Det räcker med att jag har sätena i bilen överdragna med våtdräkt i form av T-tech klädsel. Förbannade amatörer. Har Volvo folk anställda som inte har en susning om hur man kvalitetssäkrar material som ska "byggas in" i slutprodukten, ja då har de fel folk på nyckelpositioner.
Det folket gör precis det som de stora ägarna vill; "good enought" för att klara sig garantitiden ut...
Man blir ledsen när man hör hur det går till.
Desora25 skrev:Hur lång tid måste ett lager torka innan nästa kan läggas på? Räcker det att tvätta kromade lister med något fettlösligt innan man sprayar?
Torktid beror helt på väder och vind. Jag brukar vänta ca 30 min mellan varje lager och sen innan jag drar bort överskottet väntar jag längre.

En noggrann tvätt och sen isopropanol innan.
XC90_Executive skrev:
Desora25 skrev:Hur lång tid måste ett lager torka innan nästa kan läggas på? Räcker det att tvätta kromade lister med något fettlösligt innan man sprayar?
Torktid beror helt på väder och vind. Jag brukar vänta ca 30 min mellan varje lager och sen innan jag drar bort överskottet väntar jag längre.

En noggrann tvätt och sen isopropanol innan.
Funkar nåt medel man har hemma, typ lacknafta eller nåt? Eller är det för starkt?

Detta är ok annars!? https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... GQodE7APVw
XC90_Executive skrev:Alkalisk avfettning och högtryck är inga problem alls!

Tricket med plastidip är att lägga burkarna i varmt vatten i ca 20 min innan så blir det betydligt jämnare och finare resultat. Rekommenderar 5-6 lager. Vill du att dom ska vara blanka så lägg på 1-2 lager plastidip Glossifier på det svarta. Har nyligen gjort ramen på min grill och det blev kanon. Även mina 18" vinterhjul har jag plastidip på.

Vad det gäller maskering är det i många fall inte nödvändigt med en exakt maskering eftersom det går att dra bort färgen. Kolla på youtube!
Hur många burkar behövs till lister runt fönster, grill och tak-reling?
Otroligt vad trenderna styr. Åkte många år i Volvos billigaste modell Kinetic, där hade man inte råd med krom och fick nöja sig med billigaste svartlackerad lister. Alla ville byta till dyrt krom.

Nu när alla har kromlister, då vill man byta till svartlackerad igen.

Min granne har just bytt till ny E-klass, han betalade 12.000 kr till Mercedes "blackline paketet" för att få de billiga svarta listerna istället för de dyra i krom. Fantastiskt :-)

Jag tror på plastdip så man kan ta bort det när det vänder igen lackar man förstör man ju listerna för gott.

Är man orolig för avfettningsmedel ska påverka dippen kan man ju lackkonsetvera bilen. Gjorde det för två år sedan och har inte behövt avfettning sedan dess, skiten fäster inte på bilen. Får se hur det blir till vintern, om behandlingen håller 3 år eller om den behöver en ny omgång nu.
En liten uppdatering ang Plastidip. Provade själv och grillen var relativt enkel att göra och blev bra och håller. MEN listerna runt fönster/dörrar var inte att leka med! Sjukt mycket pill och lister som ligger direkt mot ytan som ska "lackas" vilket gör att man måste lyfta listen med en speciell tejp eller maskera exakt och ta bort medans plastidip är blöt så det blir en jämn kant. Dock blir det då mer utsatt då man har en kant som lätt kan gå upp när man tvättar etc.

Man måste nog göra det några gånger för att lära sig, vilket man inte gör då det tar lång tid att maskera bra och sen spraya flera lager med torktid emellan och hoppas att det blir bra. :) Inte värt det i mina ögon, lämna in det för att få listerna folierade!!!! Lätt värt de tusenlapparna det kostar.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]