Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zack66
Tja! Det är så att jag lämnade in V70n på service hos volvo nån gång i maj. I juli förra månaden började bilen varna att det var låg oljenivå i bilen. Jag kollade stickan och oljan låg på mitten av översta och lägsta strecket. Jag hittade inte heller något tecken på att bilen läcker.
Jag åkte till volvo nu förra veckan och bad dem titta. Killen där sa att han inte hittar något läckage och säger att det troligtvis är fel på (kmr inte ihåg namnet...) nånting med att olja läcker i motorn och kan spridas ut till ventilerna. Detta skulle kosta 20.000kr+ att åtgärda och bad mig köra nu i en vecka och återkomma för kontroll.

Nu har jag kört hela veckan sen jag va där och bilen varnar nu igen att det är låg olja trots att killen fyllde på när jag va där. Nu har jag inte varit där än för nissen svarar ej i telefon men vad tror ni att detta kan bero på? Notera att jag aldrig hade detta problemet före servicen!

Det är en v70 2009 2.5 flexifuel, automat.
av Rådlös
Inget svar, men vilken service var det nu under våren? Alltså vilket miltal? Om verkstaden gör någon sorts hänvisning till service av ventiler och kamaxlar så är den servicen avskaffad sedan flera år nu. Jag hittar inte mitt serviceschema just nu, men jag vill minnas att det från början var inlagt en kontroll och eventuellt justering av ventiler m.m vid 12 000 mil. Men den är som sagt borttagen. Det visade sig att det var onödigt att göra den servicen.
av Rådlös
En "vanlig" service skulle göras vid 150 000 km (15 000 mil) och nästa service vid 180 000 km. Däremellan skall ett olje- och filterbytebyte göras vid 165 000 km. Ibland kallas det "Liten Service" men det är alltså bara olje- och filterbyte. Alltså inte mycket till service och absolut inga ingrepp i motorn om du inte har påtalat något och bett om någon åtgärd. Och som jag sa tidigare, ventilkontrollen är avskaffad.

Kan du öppna ett exeldokument i din dator? Jag har serviceschemat på ett exel. Svara med ett PM och en e-postadress så skickar jag en exelkopia. Så om det visar sig att dom har gjort något med ventiler och kamaxlar så tycker jag spontant att du skall klaga på det. I alla fall inte behöva betala för det om verkstaden nu har gjort någon fadäs.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]