Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ugglas
Jag har en V70 T4 -12 (180hk 1.6l) som jag tycker är en tråkig maskin. Jag byte från en gammal 2,4l -04 (160hk) och såg fram emot en modernare motor som skulle vara lite piggare, men framför allt bränslesnålare. Hur fan kan Volvo tillverka en så stor bil med en så liten 1,6l motor och den är inte speciellt snål heller, så vad är grejen men denna trimmade mopedmotor? Den drar något mindre än min gamla 2,4l. I stan ligger jag på 1,2l, blandat 0,85l och lugn landsväg ca 0,75l ner till 0,72l om jag kör riktigt försiktigt. Det är liknande siffror som den gamla häcken med 1 cylinder till hade. Visst, jag ägnar mig inte åt eco-driving precis, men jag kör inte som en biltjuv heller, det är den för slö för så det är ingen mening. Motorvägskörning runt 120-130km/h blir förbrukningen 0,9l och uppåt. En polare som har en BMW 530 -05 kör i praktiken snålare än jag med sina 3l. Är det någon som vet hur den nyare T4:an men 2l motor 190hk är mot den jag har? Är den snålare och trevligare att köra?
av CarlRo
Jag kan intyga att detta är en riktigt tråkig motor, jag har en T4F och den är varken pigg eller bränslesnål så jag hoppas också att någon med erfarenhet av den nyare 2.0l kan bringa klarhet i detta :wink:
Användarvisningsbild
av Micce1980
För all del men seriöst hur kan man köpa en bil med en viss spec och sedan klaga på tillverkaren när du iaf hade den infon. Tror du iaf ska provköra 2.0:an men räkna inte men att i totalekonomin spara på bytet.

Själv har mina tre senaste bilar varit 1.8 125hk bensinare och efter de är jag iaf toknöjd med denna motorn. Läste på både länge, väl samt provkörde tills jag var nöjd och visste vad jag gav mig in på.
av Schmoyoho
Den blir nog inte snålare men kanske roligare av att polestar:a? 6900 kr ger +20 hk och +45 Nm till 285 Nm. Det extra vridet borde väl göra en hel del för körbarheten? https://www.polestar.com/se/product/opt ... atic-2012/

Lite förundrad över siffrorna på polestars hemsida dock. Manuella bilen ska tydligen göra 0-100-sprinten på 8,4 s medan automaten (powershift?) gör den på 9,6 s, båda med polestar. Aldrig kört en powershift men den kan väl omöjligen vara så mycket slöare än en vanlig manuell?
Användarvisningsbild
av Derank
Inte bsnålare men liet piggare är 2.0 men det är menigslöst att byta från en 1,6 till 2,0 bara för att få ner b5ränsleförbrukningen, det kostar dig ju ett antal laxar att byta bil, och om den drar 0,7 el 0,9 kan kvitta, det är inget du känner av i plånkan.

vill du har roligare så leta en T6a.
av Ugglas
Micce1980 skrev:För all del men seriöst hur kan man köpa en bil med en viss spec och sedan klaga på tillverkaren när du iaf hade den infon. Tror du iaf ska provköra 2.0:an men räkna inte men att i totalekonomin spara på bytet.

Själv har mina tre senaste bilar varit 1.8 125hk bensinare och efter de är jag iaf toknöjd med denna motorn. Läste på både länge, väl samt provkörde tills jag var nöjd och visste vad jag gav mig in på.
Fast så kan man inte resonera till 100%. Då kan man säga att alla som köpt en bil och sedan inte blev nöjd med något borde ha förstått det innan när de provkörde och läste specen, och så funkar inte livet alla gånger. Bilen kändes bra när jag testade den, men nu när jag haft den några år så blir den bara tråkigare och tråkigare och den lilla motorn är inte så snål som jag inbillade mig. Enligt spec är den betydligt snålare än min gamla, men så blev det inte för mig. Sätter man en liten skitmotor i en stor bil så blir det så här (med facit i handen). En större motor går ofta mindre ansträngt och kan bli snålare i praktiken. Därför kan en förhoppning vara att 2l kanske är en trevligare upplevelse och kanske t.o.m. drar lite mindre (i praktiken) så om någon har erfarenheter vore det tacksamt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är sjukt hur mycket det kan skilja sej hur man uppfattar saker jag gillar drivlinan i t4 1,6, den är tyst, går mjukt, drar mindre soppa, är starkare, har bättre euro-klassning och lägre skatt (än suga-femma).
Å andra sidan är det 180 hästar i 1,7 ton men de flesta vet vilken motor de köper innan de betalar.

T4 2,0 har framförallt en trevligare låda (automat)

Annars är det ungefär samma effekt, du måste upp på T5-T6 för att det ska ta fart.
I övrigt är grejen med downsizing att det går att köra billigt om man vill, om man däremot åker runt och kickar 1,6, ja då rusar det.
Användarvisningsbild
av Dogfight
Vet inte hur du kör men jag snittade 0.63-0.68 med min V70 T4 -13. Var dock en hel del 70 o 80 väg till o från jobbet o jag tyckte den räckte gott o väl till för mitt brukande. Dock ökar det fort vid högre hastigheter. Men nyttja vridet så mycket som möjligt då du har det tillgängligt från ca 1750 varv/min o uppåt.
Min nuvarande V60cc -17 med T5 VEA motor e nästan 1 dl törstigare trots den väger nästan 200 kg mindre än min V70 gjorde, nya e dock automat men kör den så mycket som möjligt manuellt för att den skall lägga i högre växel så mycket som möjligt vid liten belastning.
Lycka till... Dogfight
Användarvisningsbild
av Micce1980
TS: Man får resonera hur man vill, det är ok :) Jag på mitt sätt och du på ditt. Förstår att en motor blir/känns tråkigare efter några år, så är det för mig med, men samtidig vet jag i ryggmärgen hur den uppför sig och det slutar oftast därav att jag har en bil rätt länge.

Hur som, jo jag personligen anser att du gick lite väl hårt på att klaga på saker du hade facit på från början. Men känner du att den dels är trist och dels drar för mycket tycker jag verkligen att du ska prova en 2.0. Båda våra bilar håller värdet bra och även om det inte är lönsamt att byta kan det totalt vara värt det för dig. Jag kommer trots att jag nyss köpt den hålla ögonen på en MY14 T5 och kanske slå till när de hamnar i rätt prisklass, de kostade dock mer än vad jag vill lägga på en bil idag tyvärr. Kanske kan en T5:a vara något för dig?

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]