Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ArchAngel
Hej. Jag ska eventuellt köpa en V70 2.4D my2009. Det är motor D5244T5 med automatlåda. Den här gått 16000 mil ca. Har ni några tips om vad ja behöver undersöka? Har tagit en carfax och allt verkar normalt där. Första fyra åren var den leasing.
av euroman
Kolla så automaten är spolad som ovanstående säger.

Kolla även om bilen har nivomat så den fungerar som den skall.

Sen har du virvelspjället som kan vara bra och kolla med :)

Mvh
Martin
av Tompan60
Kolla absolut att dieselvärmaren funkar
Den går dock inte att köra om det är varmare än 15 grader. Går dock att lura systemet med att sätta en frusen kylklamp mot yttertemperaturgivaren försök få lite tätt med en påse eller nått så det kyler. Givaren ser ut som en liten knopp undertill på vänster backspegel. Motorn ska vara kall. Vänta till yttertemperaturmätaren i bilen visar 14 eller kallare. Då kan du köra värmaren. Om den inte funkar så har du en väldigt kall bil att köra vid sträng kyla och dyrt är det att byta den. Ny med montering kostar mer än 15 tusen. Billigare förståss på skroten....

Min var paj när jag köpte bilen.. dyr erfarenhet.

Jag kyler min ibland om jag vill köra den på sommaren så den får motion... Bra tips att känna till..

Tomas
av ArchAngel
De grejerna ni nämner, är det sånt som dyker upp om man läser av felkoderna? Ska provköra bilen imorgon och det ligger en Mekonomen alldeles i närheten som ska läsa av bilen åt mig.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]