Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Man bör ju också väga in att man betalar för att minska en risk. En gammal bil är bu bara billig om inget går sönder. Det är ju billigast att bara ha trafikförsäkring... Så länge inget händer :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är rätt. Men efter tio år och 30000 mil är det enhetspris på nästan alla bilar. Så inget haveri kan bli dyrare än sisådär 10000, för det är vad du kan få bör bilen om du vill sälja den. Däremot kan bruksvärdet vara avsevärt högre. Speciellt om man nu varit så förhållandevis ovanlig som jag var senast, alltså köpte en ny bil och körde den i 18 år och 50000 mil. Eftersom jag reparerar efterhand som saker slits ut fungerade allting fortfarande då, alltså även lite mindre väsentliga ting som nivåreglering, klimatanläggning, elsollucka, elstol och dimstrålkastare. I princip var bilen inte sämre än den var när den var ny, ända tills motorn omvandlade sig själv till fyrcylindrig och jag tröttnade och skrotade bilen. Då rasade den till noll i värde, men de senaste åtta åren hade den inte kostat någonting alls i värdeminskning.
Då hade jag redan köpt XC70:n, så det var ingen större uppoffring.
av refbob
Hane73 skrev:Hej!
Jag köpte i vintras en xc70 2016 Classic summum BE pro, voc och exteriört stylingpaket. Den har nu gått 1700 mil och jag kör ca 3000 mil per år. Jag kör även en del i tjänsten och har möjlighet till personalbil. Min fundering är när det är bästa att sälja min xc70 rent ekonomiskt? Jag kör ju ganska mycket så den faller ju ganska mycket varje år. Är det vettigt att sälja den i höst med kanske 2500 mil på mätaren och skaffa personalbil eller ska jag behålla den till 6000 eller 8000 mil? Vad kan vara vettigast ekonomiskt?
Mvh/Hans
Jag har ett liknande upplägg som vid personalbil. Jag betalar företagets kostnader för att dem leasar en bil i 36 månader. Sedan tillkommer förmånsvärdet. Känns som det ät tveksamt att jag kommer att nappa på samma upplägg även nästa år. Får se om jag får köpa loss den till restvärdet. Då blir det en bättre affär.
av Lövet
Första året har den största värdeminskningen så att sälja direkt är oerhört dåligt ekonomiskt sett. Behåll bilen så länge som möjligt för att få den lägsta genomsnittliga värdeminskningen.

Personalbil är sällan nån höjdarkalkyl, nånstans runt 15-20% billigare än att köpa motsvarande bil privat lite beroende på omständigheter. Jämfört med en begagnad bil är det mycket dyrare med personalbil.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det är nog bara rabatterna som gör att det blir billigare med personalbil. Vi har 15% rabatt på Volvo. Jobbar inte på Volvo. Sen i vissa fall gör försäkringspremien att det blir billigare, samma för alla - ung som gammal.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]