Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Bilen i fråga en V70 D3 2011.
Har ett problem med att dimljuset lyser hela tiden på släpet. Släpet är ok för kolla det på annan bil.

Aktiverar man dimljuset på bilen så lyser det inte på bilen (ok) så bilen fattar att det har släp.

Jag har bytt uttag så det är nog inte fel där.

Såg lite snabbt under mattan i bagaget att det såg ut som att elen till uttaget är stöpslat.
Kan det vara fel där att det släpper 12v hela tiden på dimljuskontakten?
Är det någon som har ett schema så man vet vilka kablar som är vad där??

Tacksam för hjälp.
Jan Ekstrand
av JanEkstrand
Hej

Tack missade den tråden.

Är det faktiskt så att det måste programmeras??

Hitta EL-scheman.

Där visar det att ut ur TRM boxen vid 7 poliga uttag så är.

C3.2 Laddning.
C3.6 Backljus
C3.8 Dimljus
Och dessa går till kontakt 2 i släputtaget.

Det är då inte möjlig att byta fysisk tråd eller kontakt ut ur TRM alla 3 bör ju finnas färdigt ur boxen???

Med vänlig hälsning,
Jan Ekstrand
Användarvisningsbild
av apersson850
Byt till 13-poligt don på bilen, och sen gör du samma sak med stickproppen på släpet. Då får du plats med alla funktioner samtidigt.
Så gjorde jag med mina släp. Bättre än att jamsa med att klämma in nya funktioner i gammal lösning.
av JanEkstrand
Hej

Tack för tipset.

Är det någon som vet om det är skillnad på TRM modulen för 7pol och 13 pol.
Volvo handlaren påstod att jag behöver ny TRM och program plus uttag då förstås och kabelsats.

Tycker det skulle räcka med kabelsats för alla funktioner borde väll finnas i TRM redan?

Med vänlig hälsning,
Jan Ekstrand
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, enligt elschemat skiljer TRM inte på om du har fyra, sju eller 13 poler i uttaget. Eller någon engelsk 7+7 variant. Men på Volvo tycker de kanske att du ska ha en ny TRM, för då klarar du även nya släp med LED i bakljusen. Det gick inte med den TRM som var standard till och med 2012. Jag har själv en sådan, och det var till 2013 års modeller som det kom ny TRM med hantering av LED.

Det är inkopplingen till kablaget som skiljer. Men man kan säga att alla TRM är för 13-poliga, och sen använder man det man behöver. Det enda som saknas till 13-poligt är något som är ständigt strömförande. Det dras separat från elcentralen i bakänden och ner till uttaget. Man sätter dit en säkring bara för det, om den inte redan finns där. I ditt fall finns den nog inte, om inte dimbakljuset på släpet lyser även när bilen är avstängd. Men du har förmodligen en +12 V matning, som är till när motorn är igång, på dimljuspolen. Kopplingen du har är gjord för att kunna ladda batteriet i en husvagn under körning.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av JanEkstrand
apersson850 skrev:Ja, enligt TRM skiljer inte på om du har fyra, sju eller 13 poler i uttaget. Eller någon engelsk 7+7 variant. Men på Volvo tycker de kanske att du ska ha en ny TRM, för då klarar du även nya släp med LED i bakljusen. Det gick inte med den TRM som var standard till och med 2012. Jag har själv en sådan, och det var till 2013 års modeller som det kom ny TRM med hantering av LED.

Det är inkopplingen till kablaget som skiljer. Men man kan säga att alla TRM är för 13-poliga, och sen använder man det man behöver. Det enda som saknas till 13-poligt är något som är ständigt strömförande. Det dras separat från elcentralen i bakänden och ner till uttaget. Man sätter dit en säkring bara för det, om den inte redan finns där. I ditt fall finns den nog inte, om inte dimbakljuset på släpet lyser även när bilen är avstängd. Men du har förmodligen en +12 V matning, som är till när motorn är igång, på dimljuspolen. Kopplingen du har är gjord för att kunna ladda batteriet i en husvagn under körning.

Tack det ante mig!!

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]