Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

helgonet1 skrev:Ja jag vet har redan läst den tråden men blev inte klokar på det. ;-//
Där pratas bland annat om igensatt insug till brännaren (löv eller annan skit) som kan ge upphov till det här problemet. Kan finnas andra orsaker som har med lufttillförseln eller luftgenomströmningen att göra också. Dessa problem är tydligen relativt vanligt på den Webasto Thermo Top V som sitter i din bil. Senare årsmodeller har istället Thermo Top Evo som verkar vara mindre känslig.
Kimmen90 skrev:Kör på direktstart tills den går igång och låt den gå hela cykeln. Kanske blir bättre av att den får bränna sig ren.
Min sotade igen och la av pga tradigt avgasrör.
Ska pröva det en gång till kanske behövs göras flera gånger tills den bränner sig ren..
andersuw skrev:
helgonet1 skrev:Ja jag vet har redan läst den tråden men blev inte klokar på det. ;-//
Där pratas bland annat om igensatt insug till brännaren (löv eller annan skit) som kan ge upphov till det här problemet. Kan finnas andra orsaker som har med lufttillförseln eller luftgenomströmningen att göra också. Dessa problem är tydligen relativt vanligt på den Webasto Thermo Top V som sitter i din bil. Senare årsmodeller har istället Thermo Top Evo som verkar vara mindre känslig.
Ok vart sitter insuget så att man kan kolla om det är igensatt?
Vid själva värmaren som i sin tur sitter bakom innerskärmen i främre högra hjulhuset.
andersuw skrev:Vid själva värmaren som i sin tur sitter bakom innerskärmen i främre högra hjulhuset.
Ok det innebär demontering av innerskärm då förmodar jag? Körde igång den manuellt idag när jag åkte hem från jobbet och då startade den som vanligt utan problem.
Hej. Knycker tråden lite... Har förra sommaren konstaterat att jag hade en kylvattenläcka som var vid skarven från värmaren till kupevärmareslangarna. Dvs vid den torpedvägg som går från hjulhuset till "akvariet" under torkabladen. Nu har jag gjort en egen lösning med vanlig kylarslang och kopparrör, för original skulle kosta över 1000kr. Stora kontaktdonet mellan värmaren och bilen har legat avkopplat under ett år för jag fixade återkopplingen till webaston först i år. (Förra året hade jag bara en u-slang mellan in och utkanalen till värmaren.) Vattnet stannade alltså i bilens system. Den slutade också läcka vatten. Nu när jag kopplar på vattnet så sjunker inte expansionskärlets nivå och värmaren blinkar bara till vid direktstart. Från på till av på en sekund. Är det pga vattenbrist i värmaren som den ej vill starta? Den gick bra förra gången (2 år sedan)
1 Hur luftar jag bäst systemet?
2 Hur får jag värmaren att starta?

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]