Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Det låter som om du haft stora problem att orientera dig fram till något som funkar vad livslängden beträffar. Det har inte jag. Bara en av de LED-lampor jag testat (en C5W till skyltbelysningen på min V70 -15) har hittills visat sig vara undermålig ifråga om livslängd. Alla de LEDer jag skaffat har för övrigt köpts från Kina via ebay och ingen har varit någon "märkesprodukt". Dock är de C5W LEDer jag just nu kör med i skyltbelysningen enligt uppgift byggda på Osram-teknik vad själva dioden beträffar.

När det gäller skyltbelysningen på V70 II föredrar jag för övrigt spollampor framför hela LED-moduler. Då kan jag reglera både ljusstyrkan (genom att vrida lampan i sockeln) och färgtemperaturen (via filter) så att jag får det precis som jag vill ha det. Några problem med att det lyser för svagt har jag inte märkt. Snarare kan det bli lite väl mycket av det goda och just därför är det praktiskt att kunna reglera ljusstyrkan. Några rostproblem har jag heller inte noterat eller hört talas om och i det avseendet är det förstås heller ingen skillnad mellan en LED-lampa och den glödlampa som sitter där original.
Användarvisningsbild
av ER
andersuw skrev:Det låter som om du haft stora problem att orientera dig fram till något som funkar vad livslängden beträffar.
Har varit dumsnål helt enkelt och köpt skit som inte tål laddspänningen/miljön dom utsätts för, "billigt är gott" har fått råda på tok för länge och det blev dyrare i långa loppet med billiga saker som på så många andra punkter.
Har nu fått ordning på det med sunt förnuft och det blir rätt från början och andra mer lättlurade får köpa skräpet och hålla igång ekonomin med "dagliga köp" så håller jag mig till engångsköp.

Lyser det lika svagt med dioder till nummerskylt kan man lika gärna ha kvar glödlampan då det inte blir nån nytta med dioden, varken modernt eller snyggt men svagt sken oavsett "pissgult" eller "vitt". Är heller inte den första glödlampan som brinner slut på bilen så livslängd är ingen faktor.
Finns moduler med antingen cremevit/5000K eller vitt/6000K sken, mer behövs inte då det inte är tillåtet och 6000K är gränsfall men inget dom kommer reagera på.
V70II har kända rostproblem med hållaren för dessa lampor till skyltbelysningen och hur den är konstruerad för öppet och taskig packning även original, glappar med tiden kan dom göra också och är inget som en LED gillar. Fast tvättar man inte bilen så lär det inte uppstå problem heller och man får "naturlig toning" på denna belysning med lager på lager med skit som dämpar ljuset.
av andersuw
Hmm. Känner inte igen vad du säger om nummerskyltbelysningen. Att det skulle lysa för svagt med dioder där är ju ett icke-problem. Möjligen kan LEDerna bli för starka och då är det ju bra med lösa LED-lampor som man kan vinkla så att ljusstyrkan blir lagom. Någon rost har jag heller inte sett till. Och hela LED-moduler löser inte heller det problemet om det nu skulle finnas eftersom det även på dem finns kontaktbleck som ger modulen ström från motsvarande bleck i själva luckan.

Vad som däremot är dåligt är att originalarmaturen saknar reflektor. Ljusutbytet från den C5W-glödlampa som sitter där från början blir därför väldigt dåligt. Det mesta av ljuset går förlorat och på sin höjd en ynka watt lyser ner mot skylten. Det är därför ljuset ser så svagt och gult ut och det är också därför många vill byta till LEDer just där.
Användarvisningsbild
av ER
andersuw skrev:Hmm. Känner inte igen vad du säger om nummerskyltbelysningen. Att det skulle lysa för svagt med dioder där är ju ett icke-problem. Möjligen kan LEDerna bli för starka och då är det ju bra med lösa LED-lampor som man kan vinkla så att ljusstyrkan blir lagom. Någon rost har jag heller inte sett till. Och hela LED-moduler löser inte heller det problemet om det nu skulle finnas eftersom det även på dem finns kontaktbleck som ger modulen ström från motsvarande bleck i själva luckan.

Vad som däremot är dåligt är att originalarmaturen saknar reflektor. Ljusutbytet från den C5W-glödlampa som sitter där från början blir därför väldigt dåligt. Det mesta av ljuset går förlorat och på sin höjd en ynka watt lyser ner mot skylten. Det är därför ljuset ser så svagt och gult ut och det är också därför många vill byta till LEDer just där.
LED modul löser detta problemet genom att vara täta så fukt inte kommer mellan lampan och blecket som leder strömmen då felet sitter i hållaren, inte i bilen. Kan dränka mina i vatten utan skador, men originalarmatur går sönder i parti och minut med samma behandling liksom lösa lampor gör pga oskyddad montering.
Att det lyser svagt är INTE ett ickeproblem då du INTE själv avgör vad som är "lagom mycket" eller "rätt färgtemteratur". DU skall montera så dom lyser som mest så det lyser upp skylten korrekt och det finns INGET som säger att det "lyser för mycket" på skylten då du bakifrån inte ser ljuskällan och kan bländas av den, bara bra att det lyser lite mera så skylten syns tydligare. 9 av 10 med dålig belysning av skylt gör denna tabbe med felaktig spridning av ljuset från LED-lampa så det inte hamnar på skylten eller dålig spridning/svag diod, 1 av 10 har felaktig glödlampa om det är 24V istället för 12V eller för svag styrka på lampan är hugget som stucket bland ljusskygga typer. Finns ingen nackdel med att skylten syns tydligt och belyses ordentligt.
av andersuw
Om det, i strid med min erfarenhet, vore så att kontaktblecken oxiderade på grund av fukt skulle LED-moduler inte lösa detta problem av det skäl jag redan angett. Även LED-modulerna förlitar sig på kontakt mellan bleck monterade på modulen och bleck monterade i luckan.

Och nej, det är inte jag som avgör vad som är rätt ljusstyrka eller färgtemperatur utan det är var och ens ensak. Vad jag däremot kan konstatera är att du så här långt är den ende som tyckt att ljusstyrkan blivit för låg med LED-lampor. Alla andra jag sett kommentera saken på detta forum har antingen tyckt att det lyst lagom mycket eller lite för starkt. Om du är av annan åsikt förväntar jag mig belägg i form av länkar till andra inlägg som visar att du har rätt.

Sammanfattningsvis gäller således att lösa LED-lampor är att föredra för de allra flesta av oss eftersom de i motsats till LED-moduler tillåter oss att reglera både ljusstyrka och färgtemperatur så att vi får dem som vi vill ha dem.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]